Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Op 17 april 2018 is de Drechtraad geïnstalleerd, op 4 september 2018 is het Drechtstedenbestuur benoemd, nieuw daarbij is het werken met duo-portefeuilles.
- In september is in de Drechtraad de ‘Groeiagenda 2030: Goed leven in de Drechtsteden' vastgesteld als richtinggevend kader en gezamenlijke ambitie voor de ontwikkeling van dit gebied. De Groeiagenda verwoordt deze regionale ambitie langs drie opgaven: (1) goed wonen, (2) goed werken en (3) goede bereikbaarheid. Daarbij geldt de energietransitie als verbindende opgave.
- In 2018 trok de economie aan en daalde het totaal aantal inwoners in de bijstand. Wel valt op dat deze groep steeds meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft vanwege beperkingen en problematiek. Dit zien we ook terug in de financiële resultaten. Er is nog steeds een fors tekort op de vergoeding die we van het Rijk krijgen voor de bijstand (BUIG). Bij de Wmo en het Minimabeleid zien we hetzelfde beeld: ondanks maatregelen en successen op het vlak van kostenbeheersing, nemen de uitgaven toe en groeit de rijksvergoeding onvoldoende mee.
- De Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) had onder andere te maken met de nieuwe waarderingsinstructie bij de uitvoering van de Wet WOZ en de uitvoering van het plan van aanpak ten bate van de Waarderingskamer om te komen tot een hogere kwalificatie. Omdat de resultaten ondanks inspanning ontoereikend waren, is inmiddels een plan van aanpak 2.0 ingesteld.
- Het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) is in 2018 onder andere gestart met de implementatie van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, implementeerde verplichtingen uit de AVG en kon het transitieplan ICT Verandert! en het jaarplan 2019 bestuurlijk laten vaststellen.
- De kwaliteit van het Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD) is verbeterd en geborgd door het certificeren van het kwaliteit managementsysteem volgens de ISO standaard 9001-2015.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratie uitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres vragen om herijking van financiële kaderstelling en een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot ombuigingen te komen van de oplopende uitgaven in het sociaal domein.
- In 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel over het advies van de commissie Deetman, naar verwachting zal dat effecten hebben voor de (ruimtelijk economische) taken van de GRD.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot (met effect naar de apparaatskosten SDD). De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren zoals herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt, (rijks)beleid, conjunctuur, instroom als gevolg van huisvesting statushouders en mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2020 bevat alleen staand beleidzaken en indexatie. Voor zover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2019 is dit meegenomen in onze (concept) Kadernota 2020 om het budget bij te stellen, het meerjarenbeeld met name op het sociaal domein is dat bij ongewijzigd beleid en oplopende aantallen de bijdrage omhoog moet.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Veilig Thuis is per 1 januari 2018 als apart cluster gepositioneerd onder de dienst Gezondheid & Jeugd.
- In 2018 zijn afspraken gemaakt over de uittreding van Leerdam en Zederik uit de Dienst Gezondheid & Jeugd per 2019.
- Uitvoering van de regionale ontwikkelagenda personen met verward gedrag.
- Per 1 september 2018 werd de gezamenlijke integrale crisisdienst ZHZ operationeel.
- Overgang naar de nieuwe, samengevoegde meldkamer in Rotterdam werd gerealiseerd.
- Oprichting van Coöperatie Ambulancezorg ZHZ.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Bij de dienst Gezondheid & Jeugd/jeugdgezondheidszorg (DGJ/JGZ) spelen drie ontwikkelingen een rol:
- aanvullende lokale afspraken tussen gemeenten en JGZ zijn niet opgenomen, wij maken zelf afspraken met Careyn en/of andere aanbieders. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld opvoedondersteuning, VVE, voorzorg en prezorg. Ook de lokale aansluiting op sociale wijkteams en het onderwijs is geen onderdeel van het regionaal basispakket, maar lokaal maatwerk. Dit geeft de ruimte om op de lokaal ingeslagen weg door te gaan.
- met ingang van 1 januari 2020 eindigt de huidige 'uitvoeringsovereenkomst regionaal basispakket JGZ, gemeenschappelijke regeling Regio Zuid-Holland Zuid 2018-2019'. Om de uitvoering van de JGZ te borgen heeft het AB een bestuursopdracht verstrekt. Naar verwachting zal de bestuursopdracht na het zomerreces worden afgerond. Met de bestuursopdracht worden de volgende resultaten bereikt:
- een door het AB geaccordeerde uitwerking van het gekozen scenario voor positionering van de uitvoering van de JGZ in de vorm van een adviesrapportage.
- een door het AB geaccordeerd implementatieadvies en een implementatieplan onderliggend aan het gekozen scenario.
- Gemeenten voeren een beleidsontwikkelingsproces voor de totstandkoming van de lokale nota's publieke gezondheid en programma's publieke gezondheid 2020-2023, waarbij de GGD een ondersteunende en adviserende rol vervult. Vervolgens worden afspraken gemaakt over de programmaonderdelen die worden uitgevoerd door de GGD.
- Bij de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ) bestaat de kern van de huidige ontwikkelingen dat, als gevolg van bezuinigingen en een toegenomen instroom, de focus op financiële sturing van het stelsel de noodzakelijke transformatie in de weg heeft gestaan. In het meerjarenperspectief van de SOJ staat aangegeven hoe de GR DG&J de focus wil verleggen. Er wordt momenteel gewerkt aan een update hiervan, dat in samenhang met het lokaal plan jeugd, nieuwe WMO-beleidsplan en het plan bij het innovatiebudget een integrale aanpak moet vormen. Samenwerking tussen gemeenten, verbonden partijen, aanbieders en andere stakeholders is voor het slagen cruciaal. Overall zetten we in op 'de beweging naar voren', wat ook betekent dat we meer verantwoordelijkheden lokaal beleggen.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Geen (kosten-) effectieve transformatie en toename van meldingen bij Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' dienst Gezondheid & Jeugd om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Stijging (beheers)kosten nieuwe meldkamer.
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Herpositionering RAV.
- Onvoldoende gekwalificeerd personeel.
- Invoering nieuwe Wet ambulancezorg; naar verwachting per 1 januari 2021.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde zorg door aanbieders jeugdhulp.
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
In 2018 speelde onder andere de volgende ontwikkelingen bij de GR VRZHZ:- Uittreding Vijfheerenlanden.
- Ontwikkeltraject nieuwe organisatie.
- Samenvoeging meldkamers van Rotterdam-Rijnmond en Zuid Holland-Zuid.
- Voorbereiden nieuwbouw 2e uitrukpost oranjepark & realisatie tijdelijke uitrukpost Noordendijk.
- Focus op de voorkant - risicobeheersing: implementatie integrale veiligheidsadviezen, risicogericht werken, herijken toetsingskader externe veiligheid, implementatie facetbeleid.
- Voorbereiden op project veranderende omgeving, met als onderdeel de nieuwe Omgevingswet.
- Implementatie van de nieuwe kostenverdeelsystematiek met ingang van Begroting 2019.
- Uitvoering van een benchmark-onderzoek, als vervolg op de nieuwe kostenverdeelsystematiek.
- Voorbereiding strategische heroriëntatie.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
De VRZHZ verwacht, naast het invulling geven aan de dagelijkse operationele taken, onder meer de volgende ontwikkelingen te ontplooien:- het verhogen van de zelfredzaamheid.
- de omslag in denken (risicogericht) als gevolg van de veranderende omgeving.
- de transitie naar een informatie-gestuurde organisatie.
- het optuigen van accountmanagement.
- de uitrol van het nieuwe dekkingsplan.
- de implementatie van risicocommunicatie.
- de herijking van het risicoprofiel voor de regio.
- lobby voor tijdelijke compensatie en structurele verhoging van de BDUR-uitkering van het Rijk.
- de uitvoering van een strategische heroriëntatie in verband met gemeentelijke herindelingen in Zuid-Holland Zuid en nieuwe ontwikkelingen die op gemeenten en op de veiligheidsregio afkomen.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Uittreding Vijfheerenlanden: per 1 januari 2019 zijn de gemeenten Leerdam en Zederik met de gemeente Vianen gefuseerd tot de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente wordt door een wijziging van de provinciegrens onderdeel van de provincie Utrecht en daarom bij wet onderdeel van de Veiligheidsregio Utrecht. VRZHZ ontvangt een uittreedsom van € 4,8 miljoen vanwege deze ontvlechting. Met de uittreedsom kunnen minimaal de komende drie jaar de frictiekosten van € 1,5 miljoen per jaar gedekt worden. De VRZHZ beoogd een aanpak te doorlopen om binnen 5 jaar toe te groeien naar een structureel lager kostenniveau. Het niet realiseren van deze taakstelling maakt dat de toekomstige deelnemersbijdrage aan de VRZHZ hoger kan uitvallen.
- Door de Veiligheidsregio ZHZ worden de kosten van functioneel leeftijdsontslag (FLO) afgerekend met Dordrecht, omdat deze gerelateerd zijn aan beroeps brandweer. Vanwege nieuwe cao afspraken en overgangsrecht op oude FLO-afspraken, kunnen deze kosten toekomstig hoger uitvallen.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- In 2018 is OZHZ geconfronteerd met drie gemeentelijke herindelingen waarbij de nieuwe gemeenten Molenlanden, Hoeksche Waard en Vijfheerenlanden werden gevormd, waarbij laatstgenoemde in de provincie Utrecht komt te liggen. Hierdoor ontstond het unicum dat Leerdam en Zederik per 1 januari 2019 uit de gemeenschappelijke regeling getreden zijn. In aanloop naar de fusiedatum is een intensief traject doorlopen om de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers en bedrijven op peil te houden. Dossiers zijn in goede orde overgedragen en er is geïnvesteerd in kennisoverdracht over lopende trajecten. Een aantal medewerkers heeft inmiddels de overstap gemaakt naar Vijfheerenlanden en de Omgevingsdienst Regio Utrecht.
- De Omgevingswet kent een lange voorbereidingstijd maar de datum van inwerkingtreding komt nu snel dichterbij. De nieuwe wet heeft veel impact op de sturingsmogelijkheden van de opdrachtgevers (gemeente en provincie) in het fysieke domein. Om hen daarbij goed van dienst te kunnen zijn heeft OZHZ ingezet op een gedegen voorbereiding; de wet raakt immers het gehele takenpakket van de dienst. Om in beeld te krijgen aan welke adviesproducten de opdrachtgevers behoefte hebben en wat daarbij de optimale werkwijze is, zijn in 2018 de zogenaamde "klantreizen" gestart.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- In december 2018 is, op verzoek van de Eerste Kamer, een plenair debat in de Tweede Kamer gehouden over het Bouwtoezicht in Nederland. In het debat is gesproken over het bestuursakkoord waaraan de minister werkte, samen met de VNG. Het bestuursakkoord ziet enkel toe op gevolgklasse 1 (woningen, kleine industriegebouwen en fietsbruggen). Na bekrachtiging van het bestuursakkoord ligt de weg open om het wetsvoorstel bij de Eerste Kamer te agenderen. Met een mogelijke inwerkingtreding op 1 januari 2021, tegelijkertijd met de Omgevingswet. OZHZ zal zich voorbereiden op de inwerkingtreding.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is tijdens een plenair debat in de Eerste Kamer geen onvoorwaardelijke steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende bouwactiviteiten met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
- Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is bij OZHZ een budget van circa € 20,7 miljoen gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede veranderingen.