Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Op 17 april 2018 is de Drechtraad geïnstalleerd, op 4 september 2018 is het Drechtstedenbestuur benoemd, nieuw daarbij is het werken met duo-portefeuilles.
- In september is in de Drechtraad de ‘Groeiagenda 2030: Goed leven in de Drechtsteden' vastgesteld als richtinggevend kader en gezamenlijke ambitie voor de ontwikkeling van dit gebied. De Groeiagenda verwoordt deze regionale ambitie langs drie opgaven: (1) goed wonen, (2) goed werken en (3) goede bereikbaarheid. Daarbij geldt de energietransitie als verbindende opgave.
- In 2018 trok de economie aan en daalde het totaal aantal inwoners in de bijstand. Wel valt op dat deze groep steeds meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft vanwege beperkingen en problematiek. Dit zien we ook terug in de financiële resultaten. Er is nog steeds een fors tekort op de vergoeding die we van het Rijk krijgen voor de bijstand (BUIG). Bij de Wmo en het Minimabeleid zien we hetzelfde beeld: ondanks maatregelen en successen op het vlak van kostenbeheersing, nemen de uitgaven toe en groeit de rijksvergoeding onvoldoende mee.
- De Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) had onder andere te maken met de nieuwe waarderingsinstructie bij de uitvoering van de Wet WOZ en de uitvoering van het plan van aanpak ten bate van de Waarderingskamer om te komen tot een hogere kwalificatie. Omdat de resultaten ondanks inspanning ontoereikend waren, is inmiddels een plan van aanpak 2.0 ingesteld.
- Het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) is in 2018 onder andere gestart met de implementatie van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, implementeerde verplichtingen uit de AVG en kon het transitieplan ICT Verandert! en het jaarplan 2019 bestuurlijk laten vaststellen.
- De kwaliteit van het Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD) is verbeterd en geborgd door het certificeren van het kwaliteit managementsysteem volgens de ISO standaard 9001-2015.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratie uitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres vragen om herijking van financiële kaderstelling en een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot ombuigingen te komen van de oplopende uitgaven in het sociaal domein.
- In 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel over het advies van de commissie Deetman, naar verwachting zal dat effecten hebben voor de (ruimtelijk economische) taken van de GRD.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot (met effect naar de apparaatskosten SDD). De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren zoals herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt, (rijks)beleid, conjunctuur, instroom als gevolg van huisvesting statushouders en mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2020 bevat alleen staand beleidzaken en indexatie. Voor zover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2019 is dit meegenomen in onze (concept) Kadernota 2020 om het budget bij te stellen, het meerjarenbeeld met name op het sociaal domein is dat bij ongewijzigd beleid en oplopende aantallen de bijdrage omhoog moet.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- De cijfers van Drechtwerk over 2018 zijn beter dan verwacht. Dit is reden geweest om eind 2018 de begroting over 2018 nog bij te stellen en een bedrag aan de deelnemende gemeenten terug te geven. Dit is met name te danken aan de toegenomen 'groenportefeuille'; gemeenten zijn hier meer van Drechtwerk gaan afnemen.
- De samenwerking tussen Drechtwerk en de SDD heeft in 2018 een forse vlucht genomen.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
Voortzetting intensivering samenwerking Drechtwerk en SDD.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Rijkssubsidie Sociale Werkvoorziening (SW) niet toereikend en wijzigingen in bekostigingssystematiek hebben direct gevolgen voor gemeentelijke bijdrage.
- Niet haalbare uitstroom berekening door het Rijk veroorzaakt extra tekorten.
- Niet of onvoldoende compenseren van de cao loonsverhogingen veroorzaken tekorten.
- Ziekteverzuim: een eventueel hoger ziekteverzuim veroorzaakt hogere personeelslasten.
- Onvoorziene maatregelen voor de huisvesting kunnen impact hebben op het exploitatieresultaat.