We kennen als gemeente directe borgstellingen en achtervang. Bij directe borgstellingen staat de gemeente voor geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen voor een derde partij. Deze leningen zijn veelal aangetrokken voor activiteiten in het verlengde van de gemeentelijke, publieke taak.
Bij HVC is het garantierisico momenteel zeer beperkt, waarbij we ons steeds mede baseren op de risicoparagrafen van het in HVC aandeelhoudende Gevudo. De gegarandeerde schuldpositie is daar wat onverwacht in 2018 toegenomen. Aandachtspunt is de ambitie van HVC op het gebied van duurzame energie/-warmteproductie in de toekomst. Enerzijds zijn deze kapitaalsintensieve investeringen momenteel maatschappelijk gewenst, anderzijds zijn financiële risico's (onder andere terugverdientijden/marktimperfecties) en de schuldontwikkeling daarbij niet te negeren. Wij verwijzen als een voorbeeld naar de verliezen van het Rotterdamse warmtebedrijf. In 2019 gaat de dialoog tussen HVC en aandeelhouders hierover verder en moeten de plannen ook staatssteunrechtelijk worden bekeken.
De achtervang Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) is veruit de grootste component en houdt in dat de gemeente, soms samen met het Rijk, een rol speelt in de zekerheidsstructuur van een waarborgfonds, bijvoorbeeld de Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Door deze structuur kunnen instellingen die bij een waarborgfonds zijn aangesloten tegen de laagste rente lenen. Bij de achtervangconstructie WSW dienen bij aanspraken van banken, voor zover het WSW zelf onvoldoende geld heeft, de corporaties eerst collectief bij te dragen. Vervolgens kan overgegaan worden tot verkoop/executie van vastgoed. WSW streeft er bij haar toezichtbeleid naar om het betaalrisico voor gemeenten maximaal 1% te laten zijn. Het achtervang-garantierisico WSW beschouwt de gemeente als uiterst gering. Aandachtspuntje is dat S&P in 2018 wel een negatieve outlook bij de AAA-rating heeft gegeven vanwege substantiële tegenvallers bij hun positie bij Humanitas en bij een woningstichting in Geertruidenberg, gecombineerd met zorg over hoe actief de rijksoverheid daarbij zelf opereert.
Voor de periode van 1 januari 2015 tot 1 januari 2020 heeft de gemeente een achtervangovereenkomst met het WSW gesloten. Deze geldt voor nieuwe financieringen uitsluitend voor de corporaties Woonbron en Trivire.
Het garantierisico sportsector wordt jaarlijks beschouwd in het gemeentelijke risico-inventarisatiesysteem. Van één sporthallen beherende stichting is bekend dat zij haar beheer (met name) afschrijvingen en onderhoudsverplichtingen) thans onvoldoende op orde heeft. Dit zal worden betrokken bij de bestuurlijke evaluatie van het verenigingshallen plan, welke in 2019 zal worden behandeld.
Voor verdere specificatie verwijzen wij naar de staat van gewaarborgde geldleningen bij deze jaarstukken.
De ontwikkeling van de borgstellingen van Dordrecht gedurende 2018 is als volgt:
Bedragen x € 1.000 | |||
Bedrag per | Bedrag per | % per | |
Vorm | 1-1-2018 | 31-12-2018 | eind 2018 |
Directe borgstellingen | |||
HVC Alkmaar (getrapt via GR Gevudo) | 33.077 | 33.527 | 5,1% |
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. | 8.465 | 8.250 | 1,2% |
Sportverenigingen en stichtingen | 6.678 | 6.352 | 1,0% |
Overige | 87 | - | 0,0% |
48.307 | 48.129 | 7,3% | |
Achtervang | |||
WSW (woningcorporaties) | 666.089 | 615.637 | 92,7% |
TOTAAL | 714.396 | 663.766 | 100,0% |