Doelstelling 1: Inwoners zijn tevreden over het basisonderhoud in hun omgeving.
Inleiding Begroting 2018:
De openbare ruimte speelt een grote rol in de beleving die inwoners, ondernemers en bezoekers hebben wanneer zij zich in Dordrecht bevinden. We zorgen ervoor dat Dordrecht een schone stad is waar mensen tevreden zijn over hun leefomgeving. We monitoren de kwaliteit van de openbare ruimte door de ontwikkeling van de wijklijn meldingen, metingen van de kwaliteit in de stad en door de voortgang van de realisatie van projecten.
Hieronder volgen de activiteiten bij deze doelstelling.
We werken aan een schone stad.
Begroting 2018:
We richten ons op het bestrijden van overlast en ergernissen van zwerfvuil en hondenpoep met de campagne 'n schone stad…je hebt het zelf in de hand! Wijklijnmeldingen handelen we binnen de tijdsnorm af. Op plekken waar de overlast groot is (hot-spots), handhaven we om de vervuiling preventief tegen te gaan. We voeren het in 2017 herijkte hondenbeleid uit. Er komen minimaal 75 extra prullenbakken bij in de stad en in het centrum leggen we een extra speelveld aan voor honden (Hondenbeleid 2016-2020).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De campagne 'n schone stad…je hebt het zelf in de hand! is uitgevoerd. Deze richtte zich op participatie met Dordtse doorpakkers, zwerfafvalvrije scholen, schone evenementen en binnenstad ondernemers. Dit heeft geresulteerd in het samen terugdringen van peuken en kauwgom op straat. In de Noordflank richtten wij ons op de aanpak van het zwerfvuil. Met de ingezette maatregelen zijn er flinke stappen gezet voor een structureel schonere straat. Continuering ervan is noodzakelijk om een blijvend effect te realiseren en om de aanpak in meer gebieden in te zetten. Er zijn ongeveer 80 extra inzamelpunten gerealiseerd waar hondeneigenaren hun hondenpoepzakjes in kwijt kunnen. Evenwijdig aan de Krispijntunnel, tegenover de Holland, is een extra hondenspeelveld aangelegd.
We bestrijden de overlast van graffiti.
Begroting 2018:
We willen het centrum samen met pandeigenaren, inwoners, woningcorporaties en (nuts)bedrijven vrijhouden van graffiti. Waar mogelijk zorgen inwoners en bedrijven zélf voor de verwijdering van de graffiti. Voor inwoners en bedrijven in de binnenstad en de 19e-eeuwse Schil die de graffitivervuiling niet zelf aan kunnen pakken, is er een schoonmaakregeling in het leven geroepen. We zetten in op het verhogen van het aantal deelnemers aan deze regeling door een persoonlijke benadering, folderacties en communicatie via de (social) media. Ook monitoren we de stand van graffiti in de binnenstad en 19e-eeuwse Schil en intensiveren onze aanpak indien nodig.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Alle reguliere activiteiten zijn uitgevoerd. Het aantal deelnemers aan de schoonmaakregeling is in 2018 stabiel gebleven. Uit monitoring bleek dat er behoefte was aan intensivering. Aanvullend op de reguliere aanpak is gestart met een pilot voor de actieve verwijdering van stickers en andere plakvervuiling op objecten in de openbare ruimte in de binnenstad en de 19e-eeuwse Schil. In het kader van de verbinding van het sociaal en het fysieke domein hebben we hiervoor een team ingezet van arbeidskrachten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als dit werkt, gaan we dit structureel inzetten in 2019.
We verstevigen de aanpak van boomziekten en -aantastingen.
Begroting 2018:
We bestrijden de boomziekten en -aantastingen op verschillende (experimentele) wijzen en verbeteren de standplaats van de waardevolle bomen in de stad. Preventief participeren we in onderzoeken naar boomziekten en –aantastingen en werken we aan de specifieke en relevante kennis van ons bomenbestand. Zie ook beleidswens J bij Kadernota 2017 (RIS-dossier 1719162).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Naast het feit dat we in 2018 verschillende boomziekten en –aantastingen hebben bestreden, hebben we voornamelijk ingezet op onderzoek en preventie. We participeerden bijvoorbeeld in onderzoeken door de Wageningen Universiteit naar de essentaksterfte en massaria (platanen). We hebben standplaatsen verbeterd en werkten op het gebied van kennisvergaring en –deling samen met gerenommeerde adviesbureaus in binnen- en buitenland. In de raadsinformatiebrief Boomziekten en –aantastingen (volgend in het eerste kwartaal 2019), gaan we uitvoerig in op deze zaken en verantwoorden we wat er naar aanleiding van beleidswens J, uit de Kadernota 2017 is uitgevoerd.
We verbeteren de wijklijn.
Begroting 2018:
We verbeteren de wijklijn samen met de partijen die met de wijklijn werken (waaronder Dienstverlening Drechtsteden, HVC en aannemers). Voorbeelden van verbeteringen betreffen de communicatie met de melders, snellere afhandeling van de meldingen en het benutten van data-analyse.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Samen met alle regiogemeenten is besloten een softwarepakket voor de wijklijn aan te schaffen. De planning is de invoering van dit pakket voor Dordrecht in maart 2019 af te ronden, hiermee verwachten we de voorgenomen kwaliteitsverbetering te realiseren.
We scherpen de voorschriften van reclame in de openbare ruimte aan.
Begroting 2018:
Wij hebben eind 2017 een vergunningplicht vastgesteld voor het voeren van handelsreclame op particulier terrein, zichtbaar vanuit de openbare ruimte. Wij scherpen voorschriften aan om hinder of overlast door digitale reclame te voorkomen. De vergunningverlening en handhaving is ondergebracht bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Een voorstel voor de aanscherping van reclame in de openbare ruimte is ingediend, maar er bleken nog aanpassingen nodig te zijn, waardoor het voorstel is ingetrokken. Begin 2019 legt het college het nieuwe beleid ter vaststelling aan de raad voor.
We stellen nieuwe spelregels op voor uitstallingen.
Begroting 2018:
We stellen nieuwe spelregels op voor uitstallingen bij winkels, woningen, bedrijven en instellingen in de binnenstad.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De spelregels voor uitstallingen zijn opgesteld. Voordat het college de nieuwe spelregels definitief kan vaststellen moet de raad artikel 2:10 B lid 1 sub h van de APV aanpassen (verruimen). In het eerste kwartaal van 2019 wordt dit ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.
We handhaven op speerpunten.
Begroting 2018:
In 2018 handhaven we op de eind 2017 door de raad vastgestelde speerpunten. De speerpunten waren in 2017 afval, honden, overlastgevende personen en drank en horecacontroles. We handhaven zowel in burger als in uniform.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Handhaving vond zowel plaats in burger als in uniform op de door de raad afgesproken speerpunten. De speerpunten waren afval, honden, overlastgevende personen en drank- en horecacontroles. In 2018 heeft Handhaving een projectteam ingezet waarbij vaak samen met de politie integrale acties hebben plaatsgevonden op afval, honden en overlastgevende personen. Dit heeft geleid tot een veel gerichtere aanpak van deze problematiek die zowel door de politie als door handhaving succesvol is ervaren. Voor de Drank en Horeca Wet is ook een projectgroep actief geweest. Planmatig is inzet gepleegd op verschillende categorieën ondernemingen. Dit heeft geleid tot het opleggen van zeven bestuurlijke boetes.
We voeren het reguliere onderhoud uit.
Begroting 2018:
Circa 80% van de onderhoudswerkzaamheden die we uitvoeren in de openbare ruimte is vastgelegd in reguliere onderhoudsprogramma's. We werken hierbij samen met Drechtwerk, Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) en Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd aan de hand van reguliere onderhoudsprogramma's en in samenwerking met de genoemde partners. Voor een uitvoerig overzicht van de vele onderhouds- en vervangingswerkzaamheden verwijzen we naar de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen.
We voeren de Meerjarenonderhoudsplanning (MOP) uit.
Begroting 2018:
Alle geplande projecten in 2018 voeren we volgens de jaarschijf van de onderhoudsplanning uit. Voorbeelden van projecten zijn, de Lange Gelderse Kade, Groen van Prinstererweg en omgeving, Assumburg, Abraham Kuyperweg, Salvia en omgeving, Gravensingel, Merwedestraat. We werken hierbij samen met het Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD). Zie ook beleidswens G bij Kadernota 2018 (RIS-dossier 1953667).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De projecten zijn grotendeels conform planning in 2018 uitgevoerd, bijvoorbeeld Oranjelaan/Merwedestraat en Abraham Kuijperweg. Enkele projecten, zoals Assumburg en Salvia, zijn vertraagd door een tekort aan technici en project specifieke oorzaken.