Doelstelling 2: Dordtse jeugdigen krijgen kansen om zich te ontwikkelingen en om naar vermogen mee te kunnen doen.
Inleiding Begroting 2018:
We willen dat kinderen en jongeren in Dordrecht gelijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen. We signaleren vroegtijdig als jeugdigen achterblijven in hun ontwikkeling of zich in een kwetsbare positie bevinden. We organiseren tijdig de ondersteuning die nodig is om talenten en vaardigheden optimaal te ontwikkelen en (onderwijs)achterstanden tegen te gaan.
Hieronder volgen de activiteiten bij deze doelstelling.
We maken afspraken over het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, verzuim en (langdurig) thuiszitten.
Begroting 2018:
We maken samen met de onderwijsinstellingen voor VO en MBO, Bureau Leerplicht en het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC), sociale wijkteams en het Jongerenwerk afspraken over het voorkomen en terugdringen van schooluitval en verzuim. We nemen maatregelen om risicomomenten op te vangen en te zorgen voor het begeleiden en coachen van (kwetsbare) jongeren. We grijpen eerder in zodra duidelijk is dat iemand thuis zit zonder passende onderwijsplek.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Het regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten Zuid-Holland Zuid ligt op schema. We werken aan de opzet van een collegiale intervisie (audit) om de werking van de maatregelen beter te monitoren en evalueren. Lokaal werken we met de stad aan een sluitende aanpak en het weer op de rit krijgen van kwetsbare jongeren in de leeftijd van 16-27 jaar met multiproblematiek. Verder wordt onder regie van de Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (DG&J ZHZ) regionaal gewerkt aan de invulling van de afspraken uit het ThuiszittersPACT. Lokaal werken we, samen met partners, in een actieonderzoek aan het verbeteren van de verbinding tussen onderwijs-jeugdhulp om daarmee (langdurig) thuiszitten te voorkomen.
We starten een programma rondom informeel (buitenschools) leren om talenten en vaardigheden te ontwikkelen voor jongeren die het nodig hebben.
Begroting 2018:
We gaan samen met Jongerenwerk Renewt aan de slag met mentoringprojecten. In samenwerking met het basisonderwijs pakken we 'levensecht' leren (meedoen) in de wijk op en met het voortgezet en beroepsonderwijs zetten we in op het leren kennen van jezelf, je talenten en de wereld (en sociale netwerk) om je heen. Zie ook beleidswens E bij Kadernota 2017 (RIS-dossier 1719162).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Er zijn in 2018 twee mentoringprojecten van start gegaan: in het basisonderwijs (School's Cool/Mentor Maatwerk Junior) en voortgezet onderwijs (Mentor Maatwerk ROC). Het ROC DaVinci heeft daarnaast een programma voor kwetsbare, jonge moeders opgezet gericht op empowerment, talentontwikkeling en uitbreiding van het (sociale) netwerk. Vanwege andere prioritering in het onderwijs en gemeente is er voor gekozen om de pilot 'levensecht leren in de wijk' niet te realiseren.
We pakken laaggeletterdheid regionaal aan.
Begroting 2018:
We voeren de regionale aanpak "Taal Werkt" uit, waarin het verhogen van de zelfredzaamheid van onze inwoners en het vergroten van de (arbeids)participatie voorop staat. Daarnaast kijken we kritisch naar onszelf: is ons taalgebruik duidelijk genoeg om iedere inwoner goed te bereiken?
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Vier taalaanbieders hebben de Europese aanbesteding voor de Wet Educatie en Beroepsonderwijs
(WEB) gewonnen. Zij realiseren tot eind 2019 een regionaal programma-aanbod voor laaggeletterde inwoners van de regio Drechtsteden. De taalaanbieders maken hierover met de afzonderlijke Drechtsteden gemeenten afspraken. We hebben met de raad afgesproken dat we in 2019 in beeld brengen in hoeverre de gemeente zelf voldoende "laaggeletterdproof" is, onder andere in haar uitingen en dienstverlening.
We dragen de uitvoering van de taken van de zorgplicht onderwijshuisvesting over aan schoolbesturen (doordecentralisatie).
Begroting 2018:
Indien zowel de raad als de schoolbesturen eind 2017 positief besluiten op het verleggen van de regie naar het collectief van schoolbesturen, dragen we de verantwoordelijkheid (geheel, maar mogelijk ook gedeeltelijk aan een enkel onderwijsveld) over in 2018. De eerste helft van 2018 worden de voorbereidende werkzaamheden verricht ten behoeve van de daadwerkelijke implementatie. In de tweede helft van 2018 dient de doordecentralisatie een feit te zijn. Zie ook knelpunt 5. in de Kadernota 2017 (pagina 19).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Samen met de schoolbesturen in het primair en speciaal onderwijs hebben we in 2018 de implementatie van de doordecentralisatie voorbereid. Nieuwbouwprojecten zijn conform het vestigingsplan opgestart en de eerste projecten gaan in 2019 in uitvoering. Er zijn met de Belastingdienst afspraken gemaakt over hoe om te gaan met BTW en overdrachtsbelasting. We hopen begin 2019 met de Belastingdienst afspraken te maken over de vennootschapsbelasting. Hierna kan de doordecentralisatie daadwerkelijk worden geïmplementeerd.
We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit.
Begroting 2018:
We continueren de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via de kinderdagverblijven en de peuteropvang en de schakelklassen via het primair onderwijs. Als gevolg van de bezuinigingen door de rijksoverheid van € 700.000 op het onderwijsachterstanden-budget, moeten we bezuinigingen doorvoeren. Dit doen we onder meer door het aantal schakelklassen te verminderen. Met partijen gaan we in gesprek over de keuzes als het Rijk besluit om na 2018 extra bezuinigen door te voeren.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
We hebben de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via de kinderdagverblijven, de peuteropvang en de schakelklassen in het primair onderwijs gecontinueerd. De eerder door het Rijk aangekondigde bezuiniging per 2018 op het onderwijsachterstanden-budget is uiteindelijk verlaagd. Daarnaast heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) eind april 2018 gekozen voor een nieuwe verdeelsystematiek. Als gevolg daarvan zal Dordrecht vanaf 2019 oplopend meer budget ontvangen en is een dreigende bezuiniging op het onderwijsachterstandenbeleid afgewend. Met partijen hebben we in 2018 een inhoudelijke evaluatie uitgevoerd naar het onderwijsachterstandenbeleid. Deze evaluatie vormt een belangrijke pijler binnen de in 2019 op te stellen onderwijsvisie.