Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Veilig Thuis is per 1 januari 2018 als apart cluster gepositioneerd onder de dienst Gezondheid & Jeugd.
- In 2018 zijn afspraken gemaakt over de uittreding van Leerdam en Zederik uit de Dienst Gezondheid & Jeugd per 2019.
- Uitvoering van de regionale ontwikkelagenda personen met verward gedrag.
- Per 1 september 2018 werd de gezamenlijke integrale crisisdienst ZHZ operationeel.
- Overgang naar de nieuwe, samengevoegde meldkamer in Rotterdam werd gerealiseerd.
- Oprichting van Coöperatie Ambulancezorg ZHZ.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Bij de dienst Gezondheid & Jeugd/jeugdgezondheidszorg (DGJ/JGZ) spelen drie ontwikkelingen een rol:
- aanvullende lokale afspraken tussen gemeenten en JGZ zijn niet opgenomen, wij maken zelf afspraken met Careyn en/of andere aanbieders. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld opvoedondersteuning, VVE, voorzorg en prezorg. Ook de lokale aansluiting op sociale wijkteams en het onderwijs is geen onderdeel van het regionaal basispakket, maar lokaal maatwerk. Dit geeft de ruimte om op de lokaal ingeslagen weg door te gaan.
- met ingang van 1 januari 2020 eindigt de huidige 'uitvoeringsovereenkomst regionaal basispakket JGZ, gemeenschappelijke regeling Regio Zuid-Holland Zuid 2018-2019'. Om de uitvoering van de JGZ te borgen heeft het AB een bestuursopdracht verstrekt. Naar verwachting zal de bestuursopdracht na het zomerreces worden afgerond. Met de bestuursopdracht worden de volgende resultaten bereikt:
- een door het AB geaccordeerde uitwerking van het gekozen scenario voor positionering van de uitvoering van de JGZ in de vorm van een adviesrapportage.
- een door het AB geaccordeerd implementatieadvies en een implementatieplan onderliggend aan het gekozen scenario.
- Gemeenten voeren een beleidsontwikkelingsproces voor de totstandkoming van de lokale nota's publieke gezondheid en programma's publieke gezondheid 2020-2023, waarbij de GGD een ondersteunende en adviserende rol vervult. Vervolgens worden afspraken gemaakt over de programmaonderdelen die worden uitgevoerd door de GGD.
- Bij de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ) bestaat de kern van de huidige ontwikkelingen dat, als gevolg van bezuinigingen en een toegenomen instroom, de focus op financiële sturing van het stelsel de noodzakelijke transformatie in de weg heeft gestaan. In het meerjarenperspectief van de SOJ staat aangegeven hoe de GR DG&J de focus wil verleggen. Er wordt momenteel gewerkt aan een update hiervan, dat in samenhang met het lokaal plan jeugd, nieuwe WMO-beleidsplan en het plan bij het innovatiebudget een integrale aanpak moet vormen. Samenwerking tussen gemeenten, verbonden partijen, aanbieders en andere stakeholders is voor het slagen cruciaal. Overall zetten we in op 'de beweging naar voren', wat ook betekent dat we meer verantwoordelijkheden lokaal beleggen.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Geen (kosten-) effectieve transformatie en toename van meldingen bij Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' dienst Gezondheid & Jeugd om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Stijging (beheers)kosten nieuwe meldkamer.
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Herpositionering RAV.
- Onvoldoende gekwalificeerd personeel.
- Invoering nieuwe Wet ambulancezorg; naar verwachting per 1 januari 2021.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde zorg door aanbieders jeugdhulp.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. R.C.A. Meester, voorzitter
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid
- Dhr. H.F.J. van Gurp, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. is op 26 juni 2003 opgericht en heeft als hoofddoelen:
- Het namens de leden selecteren van een marktpartij en het namens de leden contracteren van die marktpartij, om op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving scholen, woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten, openbare ruimten en infrastructuur te realiseren.
- De realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden.
- In alle fasen van de ontwikkeling van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. bestaat uit de leden - Stichting Regionaal Opleidingscentrum Da Vinci College en de Gemeente Dordrecht, en fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Oplevering tweede deel woningen perceel 5A.
- Sloop school op perceel 5B.
- Nadere afspraken met Heijmans over levering perceel 6D2.
- Transport perceel 5B aan Heijmans.
- Oplevering tweede tijdelijke maakhal.
- Start bouw 41 eengezinswoningen perceel 5B.
- Selectie ontwikkelaar/belegger perceel 6C.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Overdracht perceel 6D2.
- Doorontwikkeling Leerpark tot Campus.
- Maakfabriek/startersmilieu op perceel 6C.
- Voorbereiding spoorhalte (Sprinter/ lightrail).
- Uitwerking vestiging HBO Drechtsteden.
- Woningbouw perceel 2F.
- Overig: parkeeronderzoek, geluidsscherm spoor.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Voorzieningen als de Duurzaamheidsfabriek maken in hun exploitatie gebruik van subsidies. Daarom wordt strak gestuurd op de te verkrijgen subsidiestromen met actieve lobby, onder andere via Smart industry, de kamer van Koophandel en de ministeries van Economische Zaken (EZ) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
- Het budget voor exploitatiebijdragen DZHF vanuit de deelnemers raakt uitgeput. De afgelopen jaren is onder andere door nieuwe financiering, het vergroten van de huurinkomsten gestuurd op het verbeteren en sluitend krijgen van de exploitatie.