Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Op 17 april 2018 is de Drechtraad geïnstalleerd, op 4 september 2018 is het Drechtstedenbestuur benoemd, nieuw daarbij is het werken met duo-portefeuilles.
- In september is in de Drechtraad de ‘Groeiagenda 2030: Goed leven in de Drechtsteden' vastgesteld als richtinggevend kader en gezamenlijke ambitie voor de ontwikkeling van dit gebied. De Groeiagenda verwoordt deze regionale ambitie langs drie opgaven: (1) goed wonen, (2) goed werken en (3) goede bereikbaarheid. Daarbij geldt de energietransitie als verbindende opgave.
- In 2018 trok de economie aan en daalde het totaal aantal inwoners in de bijstand. Wel valt op dat deze groep steeds meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft vanwege beperkingen en problematiek. Dit zien we ook terug in de financiële resultaten. Er is nog steeds een fors tekort op de vergoeding die we van het Rijk krijgen voor de bijstand (BUIG). Bij de Wmo en het Minimabeleid zien we hetzelfde beeld: ondanks maatregelen en successen op het vlak van kostenbeheersing, nemen de uitgaven toe en groeit de rijksvergoeding onvoldoende mee.
- De Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) had onder andere te maken met de nieuwe waarderingsinstructie bij de uitvoering van de Wet WOZ en de uitvoering van het plan van aanpak ten bate van de Waarderingskamer om te komen tot een hogere kwalificatie. Omdat de resultaten ondanks inspanning ontoereikend waren, is inmiddels een plan van aanpak 2.0 ingesteld.
- Het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) is in 2018 onder andere gestart met de implementatie van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, implementeerde verplichtingen uit de AVG en kon het transitieplan ICT Verandert! en het jaarplan 2019 bestuurlijk laten vaststellen.
- De kwaliteit van het Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD) is verbeterd en geborgd door het certificeren van het kwaliteit managementsysteem volgens de ISO standaard 9001-2015.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratie uitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres vragen om herijking van financiële kaderstelling en een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot ombuigingen te komen van de oplopende uitgaven in het sociaal domein.
- In 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel over het advies van de commissie Deetman, naar verwachting zal dat effecten hebben voor de (ruimtelijk economische) taken van de GRD.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot (met effect naar de apparaatskosten SDD). De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren zoals herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt, (rijks)beleid, conjunctuur, instroom als gevolg van huisvesting statushouders en mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2020 bevat alleen staand beleidzaken en indexatie. Voor zover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2019 is dit meegenomen in onze (concept) Kadernota 2020 om het budget bij te stellen, het meerjarenbeeld met name op het sociaal domein is dat bij ongewijzigd beleid en oplopende aantallen de bijdrage omhoog moet.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijk regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijk regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
In 2018 speelde onder andere de volgende ontwikkelingen bij de GR VRZHZ:- Uittreding Vijfheerenlanden.
- Ontwikkeltraject nieuwe organisatie.
- Samenvoeging meldkamers van Rotterdam-Rijnmond en Zuid Holland-Zuid.
- Voorbereiden nieuwbouw 2e uitrukpost oranjepark & realisatie tijdelijke uitrukpost Noordendijk.
- Focus op de voorkant - risicobeheersing: implementatie integrale veiligheidsadviezen, risicogericht werken, herijken toetsingskader externe veiligheid, implementatie facetbeleid.
- Voorbereiden op project veranderende omgeving, met als onderdeel de nieuwe Omgevingswet.
- Implementatie van de nieuwe kostenverdeelsystematiek met ingang van Begroting 2019.
- Uitvoering van een benchmark-onderzoek, als vervolg op de nieuwe kostenverdeelsystematiek.
- Voorbereiding strategische heroriëntatie.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
De VRZHZ verwacht, naast het invulling geven aan de dagelijkse operationele taken, onder meer de volgende ontwikkelingen te ontplooien:- het verhogen van de zelfredzaamheid.
- de omslag in denken (risicogericht) als gevolg van de veranderende omgeving.
- de transitie naar een informatie-gestuurde organisatie.
- het optuigen van accountmanagement.
- de uitrol van het nieuwe dekkingsplan.
- de implementatie van risicocommunicatie.
- de herijking van het risicoprofiel voor de regio.
- lobby voor tijdelijke compensatie en structurele verhoging van de BDUR-uitkering van het Rijk.
- de uitvoering van een strategische heroriëntatie in verband met gemeentelijke herindelingen in Zuid-Holland Zuid en nieuwe ontwikkelingen die op gemeenten en op de veiligheidsregio afkomen.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Uittreding Vijfheerenlanden: per 1 januari 2019 zijn de gemeenten Leerdam en Zederik met de gemeente Vianen gefuseerd tot de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente wordt door een wijziging van de provinciegrens onderdeel van de provincie Utrecht en daarom bij wet onderdeel van de Veiligheidsregio Utrecht. VRZHZ ontvangt een uittreedsom van € 4,8 miljoen vanwege deze ontvlechting. Met de uittreedsom kunnen minimaal de komende drie jaar de frictiekosten van € 1,5 miljoen per jaar gedekt worden. De VRZHZ beoogd een aanpak te doorlopen om binnen 5 jaar toe te groeien naar een structureel lager kostenniveau. Het niet realiseren van deze taakstelling maakt dat de toekomstige deelnemersbijdrage aan de VRZHZ hoger kan uitvallen.
- Door de Veiligheidsregio ZHZ worden de kosten van functioneel leeftijdsontslag (FLO) afgerekend met Dordrecht, omdat deze gerelateerd zijn aan beroeps brandweer. Vanwege nieuwe cao afspraken en overgangsrecht op oude FLO-afspraken, kunnen deze kosten toekomstig hoger uitvallen.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- In 2018 is OZHZ geconfronteerd met drie gemeentelijke herindelingen waarbij de nieuwe gemeenten Molenlanden, Hoeksche Waard en Vijfheerenlanden werden gevormd, waarbij laatstgenoemde in de provincie Utrecht komt te liggen. Hierdoor ontstond het unicum dat Leerdam en Zederik per 1 januari 2019 uit de gemeenschappelijke regeling getreden zijn. In aanloop naar de fusiedatum is een intensief traject doorlopen om de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers en bedrijven op peil te houden. Dossiers zijn in goede orde overgedragen en er is geïnvesteerd in kennisoverdracht over lopende trajecten. Een aantal medewerkers heeft inmiddels de overstap gemaakt naar Vijfheerenlanden en de Omgevingsdienst Regio Utrecht.
- De Omgevingswet kent een lange voorbereidingstijd maar de datum van inwerkingtreding komt nu snel dichterbij. De nieuwe wet heeft veel impact op de sturingsmogelijkheden van de opdrachtgevers (gemeente en provincie) in het fysieke domein. Om hen daarbij goed van dienst te kunnen zijn heeft OZHZ ingezet op een gedegen voorbereiding; de wet raakt immers het gehele takenpakket van de dienst. Om in beeld te krijgen aan welke adviesproducten de opdrachtgevers behoefte hebben en wat daarbij de optimale werkwijze is, zijn in 2018 de zogenaamde "klantreizen" gestart.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- In december 2018 is, op verzoek van de Eerste Kamer, een plenair debat in de Tweede Kamer gehouden over het Bouwtoezicht in Nederland. In het debat is gesproken over het bestuursakkoord waaraan de minister werkte, samen met de VNG. Het bestuursakkoord ziet enkel toe op gevolgklasse 1 (woningen, kleine industriegebouwen en fietsbruggen). Na bekrachtiging van het bestuursakkoord ligt de weg open om het wetsvoorstel bij de Eerste Kamer te agenderen. Met een mogelijke inwerkingtreding op 1 januari 2021, tegelijkertijd met de Omgevingswet. OZHZ zal zich voorbereiden op de inwerkingtreding.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is tijdens een plenair debat in de Eerste Kamer geen onvoorwaardelijke steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende bouwactiviteiten met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
- Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is bij OZHZ een budget van circa € 20,7 miljoen gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede veranderingen.
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC, in de ruimste zin des woords, en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
In 2018 is aandacht geschonken aan:- effecten en risico's van eventuele koerswijziging van HVC door transitie van een afvalverwerkings- naar een energiebedrijf.
- informatievoorziening HVC waardoor meer zicht ontstaat op onder andere toekomstige investeringen, de meerjarige leningportefeuille/-behoefte alsook de resultaten en risico's per bedrijfsonderdeel/soort activiteit.
- de "beperkte" reikwijdte van de ballotage-overeenkomst uit 2002 (wegens verschuiving van afval naar energie).
- herverdeling van de provisieregeling wegens fusie van gemeenten.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
Bij Gevudo:- Binnen Gevudo zelf zijn er geen bijzonderheden. In 2019 vinden een aantal gemeentelijke herindelingen plaats. Echter geen van de gemeenten treedt uit.
Bij HVC:
- Uit het jaarverslag 2017 bleek dat ondanks het batige resultaat HVC een boekverlies van ruim 13 miljoen op energieactiviteiten van een deelneming heeft moeten incasseren. Gemeenten waren hierover niet van tevoren via vergaderstukken geïnformeerd. De duurzame energieambities van HVC blijven onverminderd hoog. Gevudo heeft HVC opgeroepen om meer focus te leggen in haar activiteitenrange en ook aan te geven hoeveel ze waarin wil investeren.
- Gevudo heeft daarnaast HVC verzocht om na te denken over een manier waarop aandeelhouders, waaronder Gevudo, betere informatie krijgen op wat er in de deelnemingen van HVC gebeurt. Het voorbeeld van de tegenvaller in energie-activiteiten onderstreept dit nog eens. Dat betekent overigens niet dat Gevudo hierover vervolgens uitgebreid kan/mag rapporteren, omdat daarmee mogelijk ook belangen van partners in het geding kunnen zijn, maar het kan voor Gevudo zelf het inzicht in risico's en de resultaten van HVC verbeteren.
- Tot slot is door Gevudo naar HVC ongenoegen geuit over de verwerking van zogenaamd PMD afval, waarbij grote hoeveelheden naar mening van de deelnemers te makkelijk worden afgekeurd. HVC wentelt te makkelijk kosten nu af/houdt één en ander uit het eigen resultaat. Het afkeuren leidt niet alleen tot extra kosten voor gemeenten/burgers, maar dit is ook een zeer ongewenst effect uit oogpunt van milieu. Gevudo-gemeenten zijn hierover met HVC in gesprek.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
Geen bijzonderheden. Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 opgegaan in de nieuwe gemeente Altena).
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018 & actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- De provincies Brabant en Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht zijn per 1 januari 2018 uit de gemeenschappelijke regeling getreden. En per 1-1-2019 is Werkendam opgegaan in de nieuwe gemeente Altena. Daarom moet er een nieuwe governance-structuur ontworpen en ingericht worden.
- Sinds 15 november 2018 gaan de Haringvlietsluizen regelmatig op een kier. Daardoor herstelt na precies 47 jaar de verbinding van de grote Europese rivieren Rijn en Maas met de Noordzee. Dit is een belangrijke stap voor de natuur en het herstel van een dynamische delta met internationale impact.
- In 2018 zijn voorbereidende en uitvoerende maatregelen getroffen voor de nieuwe verdienmodellen, de nieuwe Governance, nieuwe ontwikkelingen (Bezoekerscentrum Dordrecht 2.0, Nieuwe Dordtse Biesbosch, Coördinator handhaving, Waterbus-verbindingen, Zuileshoeve) en NL-Delta. Het Parkschap heeft in 2018 zichzelf op de proef gesteld in veranderkracht, flexibiliteit en vertrouwen om daarmee een fundering te leggen voor een toekomstbestendige ‘basis op orde’. Deze belangrijke uitvoerende maatregelen geven uitvoering aan en dragen bij aan de Toekomstvisie Biesbosch 2021.
- NLDelta Biesbosch-Haringvliet heeft in 2016 de publieksverkiezing voor het mooiste natuurgebied van Nederland gewonnen. Met het het beschikbare prijzengeld en subsidies is in 2018 door de samenwerkende partijen in NLDelta gewerkt aan de opgaven: governance, communicatie en merkontwikkeling en aan diverse NLDelta projecten. De basis voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) is gelegd. Eind 2018 heeft de NLDeltafel de wens uitgesproken om de NLDelta-samenwerking te continueren en te versterken.
- In maart 2019 is het 25 jaar geleden dat de Biesbosch werd aangewezen als nationaal park.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De begroting staat onder druk door het deels wegvallen van overheidsbijdragen. Er is behoefte aan alternatieve of aanvullende geldstromen en dat is nog niet geregeld. Het Parkschap werkt aan een sluitende meerjaren begroting. Daardoor wordt de opgave om ‘de basis op orde’ te krijgen dringender. De komende tijd worden daartoe (ingrijpende) plannen ontwikkeld.
- Het Parkschap staat onder preventief toezicht, er wordt een solide discussie gevoerd over de ambities en taken voor het gebied en van het Parkschap en is er een interim directeur.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan. Een visuele weergave van de constructie ROM (de NV's en BV's die onder de holding vallen) treft u in de bijlagen.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V en de overige onderdelen van de ROM-D.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland, de BNG Gebiedsontwikkeling en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank.
Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V. (zie ook uitwerking van de structuur).
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018 & actuele ontwikkelingen (status april 2019)
- De ROM-D kijkt terug op een positief jaar; in financiële zin hoofdzakelijk vanuit perspectief van de Kil III CV. Ook heeft de aandeelhoudersvergadering een drietal nieuwe projecten goedgekeurd voor uitvoering, te weten het project verplaatsing Dolderman, het project Veerweg te Hendrik-Ido-Ambacht en stemden aandeelhouders in met een niet-risicodragende rol van ROM-D in het project Nedstaal. Tot slot zijn er ook nieuwe verzoeken voor betrokkenheid van de ROM-D binnen gekomen die in 2019 verder worden besproken. Dit betreft onder meer een verzoek van het Havenbedrijf om medewerking te verlenen aan de beoogde bedrijfsverplaatsing binnen Dordrecht, een onderzoek naar de mogelijkheden tot aankoop van het Citadelterrein te Hendrik-Ido-Ambacht en een verzoek van de gemeente Zwijndrecht om namens hen de onderhandelingen te voeren voor de herontwikkeling en uitgifte van het voormalige Loveld-terrein.
- Aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROM-D uitgevoerd kunnen gaan worden, maar dit blijkt niet eenvoudig.
Over de belangrijkste elementen uit het ROM-D construct volgt hierbij een overzicht ultimo 2018 in euro's (nog zonder finale controleverklaring; zie voor de reden de tekst onder risico's):
- Capital BV
Liquiditeiten: € 7,8 miljoen.
Resultaat 2017: -/- € 236.000 (negatief). - Kil III CV
Resultaat 2017: € 609.000 (batig).
Vreemd vermogen: € 9,1 miljoen.
Saldo reserves: € 1.539.000 exclusief resultaat 2017.
Onderhanden werk: € 18,1 miljoen. - Projecten CV
Resultaat 2017: -/- € 525.000 (negatief onder andere door verliesvoorzieningen Citadel- en Genie terrein en Het Plaatje Sliedrecht).
Algemene reserve: -/- € 945.000 (negatief exclusief resultaat 2017).
Vreemd vermogen: € 2,4 miljoen.
Onderhanden werk: € 2,8 miljoen.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
De risicoclassificatie "hoog" is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een jaarlijks nog steeds toenemende, negatieve algemene reserve en het momenteel nog ontbreken van een voldoende concreet ontwikkelingsperspectief, waarbij de financiële positie van die CV wordt verbeterd. Dit vormt tevens een latente bedreiging voor de waarde van het aandelenkapitaal dat door Capital is verstrekt (€ 3,9 miljoen). Kil III heeft naast een winstreserve echter ook een negatieve algemene reserve. Deze wordt in de komende jaren omgebogen naar ten minste nul door middel van grondverkopen. De reserve is nu vooral "op papier" omdat de liquiditeitspositie nu geen ruimte biedt voor uitkering en het project bovendien niet voltooid is. De aandeelhouders zijn niet voornemens om winst uit te laten keren.Het conflict met BNG als aandeelhouder is opgelost. Zie RIS-dossier: 2326262.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd lid van de Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Eneco waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het college heeft in 2017 geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming. Zij heeft daarom besloten om het aandelenbezit af te bouwen. De raad heeft geen wensen en bedenkingen geuit tegen dit voornemen, dat waarschijnlijk niet vóór 2020 geëffectueerd wordt.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018:
- Na een tamelijk tumultueuze fase in het eerste halfjaar 2018 waarbij via mediation het vertrouwen tussen aandeelhouders en de Raad van Commissarissen van de onderneming werd hersteld, de CEO plotseling vertrok en in mei werd opgevolgd door dhr. Sondag, door de Ondernemingskamer een verzoek van de ondernemingsraad (COR) tot het instellen van een onderzoek werd gehonoreerd en waarbij als waarnemend voorzitter van de Raad van Commissarissen mevr. Insinger werd toegewezen, is het tweede halfjaar qua bestuurlijke verhoudingen in een veel rustiger vaarwater gekomen.
- Eneco heeft haar posities in het buitenland in 2018 versterkt, onder meer via aankoop van het resterende aandelenpakket van Lichtblick in Duitsland. In Nederland werden begin 2018 de verkoop- en leveringsactiviteiten van Uniper/Eon Benelux overgenomen.
- Eneco startte in de zomer met een verandertraject dat een substantiële resultaatverbetering tot doel heeft, te realiseren door kostenreductie en organisatieverbetering.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
De commissie van verkopende aandeelhouders heeft eind 2018 na onderzoek geconcludeerd dat veilingverkoop van aandelen de voorkeur heeft boven beursgang. Dit proces is in 2019 in gang gezet.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
Mede gezien het besluit tot verkoop van aandelen en gezien het feit dat dit proces in 2019 is gestart zijn er op langere termijn geen risico's voor de gemeente vanuit aandeelhoudersperspectief; ervan uitgaande dat de aandelen ook daadwerkelijk verkocht zullen worden.Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Holding beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018/actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
Stedin Groep ziet in hoog tempo veranderingen op de samenleving afkomen in de manier waarop energie wordt opgewekt, gedistribueerd en gebruikt. Zo neemt de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door wind en zon steeds meer toe. Ook zal het aantal klanten dat van het aardgasnet losgekoppeld moet worden de komende jaren toenemen. Ook digitalisering van het energienet is noodzakelijk. Op al deze veranderingen moet de energie-infrastructuur worden aangepast. Binnen de Raad van Bestuur is eind 2017 speciaal hiervoor een extra bestuurder aangesteld. De gevolgen van transitie (waaronder financieel, organisatorisch) zijn momenteel nog niet goed in te schatten.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Stedin heeft onder meer te maken met sterke regulering, die weliswaar resulteert in lage transporttarieven, maar waarbij de toezichthouder nog onvoldoende rekening houdt met de lange termijn, waaronder hoge transitiekosten. Het is niet duidelijk hoeveel het Rijk gaat bijdragen in de kosten van transitie. Dit kan van invloed zijn op de bedrijfsresultaten en dus op het dividend. Voor de korte termijn is er nog geen reden voor zorg over onze dividendraming. De gevolgen voor de langere termijn worden nog onderzocht, waarbij in 2019 externe advisering door de aandeelhouderscommissie wordt ingeschakeld.
- Personeelsverloop bij de uitvoerende taken, als gevolg van vergrijzing en een relatief geringe nieuwe instroom vanuit beroepsopleidingen zijn punt van aandacht. De hoeveelheid werk neemt juist toe, waardoor wachttijden en klachten daarover kunnen ontstaan. Stedin zoekt daarom samenwerkingsoplossingen met Evides en aannemers, vooralsnog via pilotprojecten. De mogelijkheden van aandeelhouders zelf om hierin verbetering te realiseren zijn zeer beperkt/afwezig.
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Bouw zonnepark Crayestein is in het derde kwartaal 2018 gestart, oplevering in juli 2018.
- De ECD is een project 'Zon op bedrijfsdaken' gestart. Met als doel minimaal 4 MWp aan PV installaties op bedrijfsdaken te contracteren en hiervoor subsidie aan te vragen. Hiervoor wordt samengewerkt met Econettic. In de najaarsronde van 2018 is voor 8 MWp SDE subsidie aangevraagd. In 2019 wordt met de uitvoering van het project gestart. Na voltooiing van dit project vloeit het door de ECD beschikbaar gestelde projectbudget terug naar de ECD.
Actuele info d.d. april 2019
- Zonnepark Crayestein: bouw zonneweide is voltooid. Wegens leveringsproblemen met een net schakelaar wordt het park medio juli 2019 opgeleverd. De ECD gaat de mogelijkheid bieden om inwoners van Dordrecht te laten participeren in de Zonne centrale.
- Zonnepark Amstelwijck: de vergunning is begin 2018 verleend en de SDE subsidie is in maart 2018 aangevraagd. Begin 2019 gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. Verwachte oplevering centrale eind 2019 begin 2020.
- Windturbine Crabbegors: besluitdatum wordt verwacht eind tweede kwartaal 2018. Er is beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het wachten is op de rechtszaak. Naar verwachting zal deze plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2019. Daarna is nog beroep mogelijk bij de Raad van State (RvS).
- Vanwege het succes van zon op bedrijfsdaken is de ECD voornemens om een tweede project te starten. Met als doel wederom minimaal 4 MWp aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Zonneweide Crayestein: bouw wordt voltooid in het tweede kwartaal van 2019, project is binnen de financiële kaders gebleven. (Het eerder gemelde risico is afgenomen).
- Zonneweide Amstelwijck: als de aanbesteding duurder uitvalt dan beoogd kan het project niet worden uitgevoerd binnen de financiële kaders en zal worden gestopt. Het project zal dan met verlies worden afgesloten.
- Windturbine Crabbegors: als de vergunning niet wordt verleend waardoor het project niet kan worden uitgevoerd.