Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Op 17 april 2018 is de Drechtraad geïnstalleerd, op 4 september 2018 is het Drechtstedenbestuur benoemd, nieuw daarbij is het werken met duo-portefeuilles.
- In september is in de Drechtraad de ‘Groeiagenda 2030: Goed leven in de Drechtsteden' vastgesteld als richtinggevend kader en gezamenlijke ambitie voor de ontwikkeling van dit gebied. De Groeiagenda verwoordt deze regionale ambitie langs drie opgaven: (1) goed wonen, (2) goed werken en (3) goede bereikbaarheid. Daarbij geldt de energietransitie als verbindende opgave.
- In 2018 trok de economie aan en daalde het totaal aantal inwoners in de bijstand. Wel valt op dat deze groep steeds meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft vanwege beperkingen en problematiek. Dit zien we ook terug in de financiële resultaten. Er is nog steeds een fors tekort op de vergoeding die we van het Rijk krijgen voor de bijstand (BUIG). Bij de Wmo en het Minimabeleid zien we hetzelfde beeld: ondanks maatregelen en successen op het vlak van kostenbeheersing, nemen de uitgaven toe en groeit de rijksvergoeding onvoldoende mee.
- De Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) had onder andere te maken met de nieuwe waarderingsinstructie bij de uitvoering van de Wet WOZ en de uitvoering van het plan van aanpak ten bate van de Waarderingskamer om te komen tot een hogere kwalificatie. Omdat de resultaten ondanks inspanning ontoereikend waren, is inmiddels een plan van aanpak 2.0 ingesteld.
- Het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) is in 2018 onder andere gestart met de implementatie van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, implementeerde verplichtingen uit de AVG en kon het transitieplan ICT Verandert! en het jaarplan 2019 bestuurlijk laten vaststellen.
- De kwaliteit van het Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD) is verbeterd en geborgd door het certificeren van het kwaliteit managementsysteem volgens de ISO standaard 9001-2015.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratie uitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres vragen om herijking van financiële kaderstelling en een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot ombuigingen te komen van de oplopende uitgaven in het sociaal domein.
- In 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel over het advies van de commissie Deetman, naar verwachting zal dat effecten hebben voor de (ruimtelijk economische) taken van de GRD.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot (met effect naar de apparaatskosten SDD). De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren zoals herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt, (rijks)beleid, conjunctuur, instroom als gevolg van huisvesting statushouders en mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2020 bevat alleen staand beleidzaken en indexatie. Voor zover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2019 is dit meegenomen in onze (concept) Kadernota 2020 om het budget bij te stellen, het meerjarenbeeld met name op het sociaal domein is dat bij ongewijzigd beleid en oplopende aantallen de bijdrage omhoog moet.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- In 2018 is OZHZ geconfronteerd met drie gemeentelijke herindelingen waarbij de nieuwe gemeenten Molenlanden, Hoeksche Waard en Vijfheerenlanden werden gevormd, waarbij laatstgenoemde in de provincie Utrecht komt te liggen. Hierdoor ontstond het unicum dat Leerdam en Zederik per 1 januari 2019 uit de gemeenschappelijke regeling getreden zijn. In aanloop naar de fusiedatum is een intensief traject doorlopen om de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers en bedrijven op peil te houden. Dossiers zijn in goede orde overgedragen en er is geïnvesteerd in kennisoverdracht over lopende trajecten. Een aantal medewerkers heeft inmiddels de overstap gemaakt naar Vijfheerenlanden en de Omgevingsdienst Regio Utrecht.
- De Omgevingswet kent een lange voorbereidingstijd maar de datum van inwerkingtreding komt nu snel dichterbij. De nieuwe wet heeft veel impact op de sturingsmogelijkheden van de opdrachtgevers (gemeente en provincie) in het fysieke domein. Om hen daarbij goed van dienst te kunnen zijn heeft OZHZ ingezet op een gedegen voorbereiding; de wet raakt immers het gehele takenpakket van de dienst. Om in beeld te krijgen aan welke adviesproducten de opdrachtgevers behoefte hebben en wat daarbij de optimale werkwijze is, zijn in 2018 de zogenaamde "klantreizen" gestart.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- In december 2018 is, op verzoek van de Eerste Kamer, een plenair debat in de Tweede Kamer gehouden over het Bouwtoezicht in Nederland. In het debat is gesproken over het bestuursakkoord waaraan de minister werkte, samen met de VNG. Het bestuursakkoord ziet enkel toe op gevolgklasse 1 (woningen, kleine industriegebouwen en fietsbruggen). Na bekrachtiging van het bestuursakkoord ligt de weg open om het wetsvoorstel bij de Eerste Kamer te agenderen. Met een mogelijke inwerkingtreding op 1 januari 2021, tegelijkertijd met de Omgevingswet. OZHZ zal zich voorbereiden op de inwerkingtreding.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is tijdens een plenair debat in de Eerste Kamer geen onvoorwaardelijke steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende bouwactiviteiten met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
- Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is bij OZHZ een budget van circa € 20,7 miljoen gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede veranderingen.
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 opgegaan in de nieuwe gemeente Altena).
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018 & actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- De provincies Brabant en Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht zijn per 1 januari 2018 uit de gemeenschappelijke regeling getreden. En per 1-1-2019 is Werkendam opgegaan in de nieuwe gemeente Altena. Daarom moet er een nieuwe governance-structuur ontworpen en ingericht worden.
- Sinds 15 november 2018 gaan de Haringvlietsluizen regelmatig op een kier. Daardoor herstelt na precies 47 jaar de verbinding van de grote Europese rivieren Rijn en Maas met de Noordzee. Dit is een belangrijke stap voor de natuur en het herstel van een dynamische delta met internationale impact.
- In 2018 zijn voorbereidende en uitvoerende maatregelen getroffen voor de nieuwe verdienmodellen, de nieuwe Governance, nieuwe ontwikkelingen (Bezoekerscentrum Dordrecht 2.0, Nieuwe Dordtse Biesbosch, Coördinator handhaving, Waterbus-verbindingen, Zuileshoeve) en NL-Delta. Het Parkschap heeft in 2018 zichzelf op de proef gesteld in veranderkracht, flexibiliteit en vertrouwen om daarmee een fundering te leggen voor een toekomstbestendige ‘basis op orde’. Deze belangrijke uitvoerende maatregelen geven uitvoering aan en dragen bij aan de Toekomstvisie Biesbosch 2021.
- NLDelta Biesbosch-Haringvliet heeft in 2016 de publieksverkiezing voor het mooiste natuurgebied van Nederland gewonnen. Met het het beschikbare prijzengeld en subsidies is in 2018 door de samenwerkende partijen in NLDelta gewerkt aan de opgaven: governance, communicatie en merkontwikkeling en aan diverse NLDelta projecten. De basis voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) is gelegd. Eind 2018 heeft de NLDeltafel de wens uitgesproken om de NLDelta-samenwerking te continueren en te versterken.
- In maart 2019 is het 25 jaar geleden dat de Biesbosch werd aangewezen als nationaal park.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De begroting staat onder druk door het deels wegvallen van overheidsbijdragen. Er is behoefte aan alternatieve of aanvullende geldstromen en dat is nog niet geregeld. Het Parkschap werkt aan een sluitende meerjaren begroting. Daardoor wordt de opgave om ‘de basis op orde’ te krijgen dringender. De komende tijd worden daartoe (ingrijpende) plannen ontwikkeld.
- Het Parkschap staat onder preventief toezicht, er wordt een solide discussie gevoerd over de ambities en taken voor het gebied en van het Parkschap en is er een interim directeur.
Holding Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden N.V.
Holding Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden N.V.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan. Een visuele weergave van de constructie ROM (de NV's en BV's die onder de holding vallen) treft u in de bijlagen.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V en de overige onderdelen van de ROM-D.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland, de BNG Gebiedsontwikkeling en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank.
Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V. (zie ook uitwerking van de structuur).
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018 & actuele ontwikkelingen (status april 2019)
- De ROM-D kijkt terug op een positief jaar; in financiële zin hoofdzakelijk vanuit perspectief van de Kil III CV. Ook heeft de aandeelhoudersvergadering een drietal nieuwe projecten goedgekeurd voor uitvoering, te weten het project verplaatsing Dolderman, het project Veerweg te Hendrik-Ido-Ambacht en stemden aandeelhouders in met een niet-risicodragende rol van ROM-D in het project Nedstaal. Tot slot zijn er ook nieuwe verzoeken voor betrokkenheid van de ROM-D binnen gekomen die in 2019 verder worden besproken. Dit betreft onder meer een verzoek van het Havenbedrijf om medewerking te verlenen aan de beoogde bedrijfsverplaatsing binnen Dordrecht, een onderzoek naar de mogelijkheden tot aankoop van het Citadelterrein te Hendrik-Ido-Ambacht en een verzoek van de gemeente Zwijndrecht om namens hen de onderhandelingen te voeren voor de herontwikkeling en uitgifte van het voormalige Loveld-terrein.
- Aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROM-D uitgevoerd kunnen gaan worden, maar dit blijkt niet eenvoudig.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
De risicoclassificatie "hoog" is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een jaarlijks nog steeds toenemende, negatieve algemene reserve en het momenteel nog ontbreken van een voldoende concreet ontwikkelingsperspectief, waarbij de financiële positie van die CV wordt verbeterd. Dit vormt tevens een latente bedreiging voor de waarde van het aandelenkapitaal dat door Capital is verstrekt (€ 3,9 miljoen). Kil III heeft naast een winstreserve echter ook een negatieve algemene reserve. Deze wordt in de komende jaren omgebogen naar ten minste nul door middel van grondverkopen. De reserve is nu vooral "op papier" omdat de liquiditeitspositie nu geen ruimte biedt voor uitkering en het project bovendien niet voltooid is. De aandeelhouders zijn niet voornemens om winst uit te laten keren.Het conflict met BNG als aandeelhouder is opgelost. Zie daartoe bijgaande link.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. R.C.A. Meester, voorzitter
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid
- Dhr. H.F.J. van Gurp, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. is op 26 juni 2003 opgericht en heeft als hoofddoelen:
- Het namens de leden selecteren van een marktpartij en het namens de leden contracteren van die marktpartij, om op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving scholen, woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten, openbare ruimten en infrastructuur te realiseren.
- De realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden.
- In alle fasen van de ontwikkeling van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. bestaat uit de leden - Stichting Regionaal Opleidingscentrum Da Vinci College en de Gemeente Dordrecht, en fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Oplevering tweede deel woningen perceel 5A.
- Sloop school op perceel 5B.
- Nadere afspraken met Heijmans over levering perceel 6D2.
- Transport perceel 5B aan Heijmans.
- Oplevering tweede tijdelijke maakhal.
- Start bouw 41 eengezinswoningen perceel 5B.
- Selectie ontwikkelaar/belegger perceel 6C.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Overdracht perceel 6D2.
- Doorontwikkeling Leerpark tot Campus.
- Maakfabriek/startersmilieu op perceel 6C.
- Voorbereiding spoorhalte (Sprinter/ lightrail).
- Uitwerking vestiging HBO Drechtsteden.
- Woningbouw perceel 2F.
- Overig: parkeeronderzoek, geluidsscherm spoor.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Voorzieningen als de Duurzaamheidsfabriek maken in hun exploitatie gebruik van subsidies. Daarom wordt strak gestuurd op de te verkrijgen subsidiestromen met actieve lobby, onder andere via Smart industry, de kamer van Koophandel en de ministeries van Economische Zaken (EZ) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
- Het budget voor exploitatiebijdragen DZHF vanuit de deelnemers raakt uitgeput. De afgelopen jaren is onder andere door nieuwe financiering, het vergroten van de huurinkomsten gestuurd op het verbeteren en sluitend krijgen van de exploitatie.
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Bouw zonnepark Crayestein is in het derde kwartaal 2018 gestart, oplevering in juli 2018.
- De ECD is een project 'Zon op bedrijfsdaken' gestart. Met als doel minimaal 4 MWp aan PV installaties op bedrijfsdaken te contracteren en hiervoor subsidie aan te vragen. Hiervoor wordt samengewerkt met Econettic. In de najaarsronde van 2018 is voor 8 MWp SDE subsidie aangevraagd. In 2019 wordt met de uitvoering van het project gestart. Na voltooiing van dit project vloeit het door de ECD beschikbaar gestelde projectbudget terug naar de ECD.
Actuele info d.d. april 2019
- Zonnepark Crayestein: bouw zonneweide is voltooid. Wegens leveringsproblemen met een net schakelaar wordt het park medio juli 2019 opgeleverd. De ECD gaat de mogelijkheid bieden om inwoners van Dordrecht te laten participeren in de Zonne centrale.
- Zonnepark Amstelwijck: de vergunning is begin 2018 verleend en de SDE subsidie is in maart 2018 aangevraagd. Begin 2019 gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. Verwachte oplevering centrale eind 2019 begin 2020.
- Windturbine Crabbegors: besluitdatum wordt verwacht eind tweede kwartaal 2018. Er is beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het wachten is op de rechtszaak. Naar verwachting zal deze plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2019. Daarna is nog beroep mogelijk bij de Raad van State (RvS).
- Vanwege het succes van zon op bedrijfsdaken is de ECD voornemens om een tweede project te starten. Met als doel wederom minimaal 4 MWp aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Zonneweide Crayestein: bouw wordt voltooid in het tweede kwartaal van 2019, project is binnen de financiële kaders gebleven. (Het eerder gemelde risico is afgenomen).
- Zonneweide Amstelwijck: als de aanbesteding duurder uitvalt dan beoogd kan het project niet worden uitgevoerd binnen de financiële kaders en zal worden gestopt. Het project zal dan met verlies worden afgesloten.
- Windturbine Crabbegors: als de vergunning niet wordt verleend waardoor het project niet kan worden uitgevoerd.