Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Op 17 april 2018 is de Drechtraad geïnstalleerd, op 4 september 2018 is het Drechtstedenbestuur benoemd, nieuw daarbij is het werken met duo-portefeuilles.
- In september is in de Drechtraad de ‘Groeiagenda 2030: Goed leven in de Drechtsteden' vastgesteld als richtinggevend kader en gezamenlijke ambitie voor de ontwikkeling van dit gebied. De Groeiagenda verwoordt deze regionale ambitie langs drie opgaven: (1) goed wonen, (2) goed werken en (3) goede bereikbaarheid. Daarbij geldt de energietransitie als verbindende opgave.
- In 2018 trok de economie aan en daalde het totaal aantal inwoners in de bijstand. Wel valt op dat deze groep steeds meer ondersteuning en begeleiding nodig heeft vanwege beperkingen en problematiek. Dit zien we ook terug in de financiële resultaten. Er is nog steeds een fors tekort op de vergoeding die we van het Rijk krijgen voor de bijstand (BUIG). Bij de Wmo en het Minimabeleid zien we hetzelfde beeld: ondanks maatregelen en successen op het vlak van kostenbeheersing, nemen de uitgaven toe en groeit de rijksvergoeding onvoldoende mee.
- De Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) had onder andere te maken met de nieuwe waarderingsinstructie bij de uitvoering van de Wet WOZ en de uitvoering van het plan van aanpak ten bate van de Waarderingskamer om te komen tot een hogere kwalificatie. Omdat de resultaten ondanks inspanning ontoereikend waren, is inmiddels een plan van aanpak 2.0 ingesteld.
- Het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) is in 2018 onder andere gestart met de implementatie van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, implementeerde verplichtingen uit de AVG en kon het transitieplan ICT Verandert! en het jaarplan 2019 bestuurlijk laten vaststellen.
- De kwaliteit van het Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD) is verbeterd en geborgd door het certificeren van het kwaliteit managementsysteem volgens de ISO standaard 9001-2015.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratie uitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres vragen om herijking van financiële kaderstelling en een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot ombuigingen te komen van de oplopende uitgaven in het sociaal domein.
- In 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel over het advies van de commissie Deetman, naar verwachting zal dat effecten hebben voor de (ruimtelijk economische) taken van de GRD.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot (met effect naar de apparaatskosten SDD). De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren zoals herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt, (rijks)beleid, conjunctuur, instroom als gevolg van huisvesting statushouders en mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2020 bevat alleen staand beleidzaken en indexatie. Voor zover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2019 is dit meegenomen in onze (concept) Kadernota 2020 om het budget bij te stellen, het meerjarenbeeld met name op het sociaal domein is dat bij ongewijzigd beleid en oplopende aantallen de bijdrage omhoog moet.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC, in de ruimste zin des woords, en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
In 2018 is aandacht geschonken aan:- effecten en risico's van eventuele koerswijziging van HVC door transitie van een afvalverwerkings- naar een energiebedrijf.
- informatievoorziening HVC waardoor meer zicht ontstaat op onder andere toekomstige investeringen, de meerjarige leningportefeuille/-behoefte alsook de resultaten en risico's per bedrijfsonderdeel/soort activiteit.
- de "beperkte" reikwijdte van de ballotage-overeenkomst uit 2002 (wegens verschuiving van afval naar energie).
- herverdeling van de provisieregeling wegens fusie van gemeenten.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
Bij Gevudo:- Binnen Gevudo zelf zijn er geen bijzonderheden. In 2019 vinden een aantal gemeentelijke herindelingen plaats. Echter geen van de gemeenten treedt uit.
Bij HVC:
- Uit het jaarverslag 2017 bleek dat ondanks het batige resultaat HVC een boekverlies van ruim 13 miljoen op energieactiviteiten van een deelneming heeft moeten incasseren. Gemeenten waren hierover niet van tevoren via vergaderstukken geïnformeerd. De duurzame energieambities van HVC blijven onverminderd hoog. Gevudo heeft HVC opgeroepen om meer focus te leggen in haar activiteitenrange en ook aan te geven hoeveel ze waarin wil investeren.
- Gevudo heeft daarnaast HVC verzocht om na te denken over een manier waarop aandeelhouders, waaronder Gevudo, betere informatie krijgen op wat er in de deelnemingen van HVC gebeurt. Het voorbeeld van de tegenvaller in energie-activiteiten onderstreept dit nog eens. Dat betekent overigens niet dat Gevudo hierover vervolgens uitgebreid kan/mag rapporteren, omdat daarmee mogelijk ook belangen van partners in het geding kunnen zijn, maar het kan voor Gevudo zelf het inzicht in risico's en de resultaten van HVC verbeteren.
- Tot slot is door Gevudo naar HVC ongenoegen geuit over de verwerking van zogenaamd PMD afval, waarbij grote hoeveelheden naar mening van de deelnemers te makkelijk worden afgekeurd. HVC wentelt te makkelijk kosten nu af/houdt één en ander uit het eigen resultaat. Het afkeuren leidt niet alleen tot extra kosten voor gemeenten/burgers, maar dit is ook een zeer ongewenst effect uit oogpunt van milieu. Gevudo-gemeenten zijn hierover met HVC in gesprek.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
Geen bijzonderheden. Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient onmiskenbaar een publiek belang. De GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Ondanks de grote droogte van 2018 heeft Evides geen leveringsproblemen gehad.
- Ten behoeve van onze sturing en governance is in 2018 enkele keren gesproken vanuit GBE met hoofdzakelijk de vertegenwoordiger van de Provincie Zeeland over de mogelijkheden om het stemrecht in NV Evides weer (via een juridische hulpconstructie) door overheden te laten uitoefenen in plaats van door PZEM. De directeur van PZEM is eind 2018 teruggetreden als commissaris in de NV.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
Evides blijft investeren in hogere pompcapaciteit en in vernieuwing/verlegging van installaties (in verband met het deels open zetten van de Haringvlietsluizen) om de waterkwaliteit en beschikbaarheid van drinkwater te kunnen blijven waarborgen.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
Geen bijzonderheden.Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd lid van de Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Eneco waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het college heeft in 2017 geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming. Zij heeft daarom besloten om het aandelenbezit af te bouwen. De raad heeft geen wensen en bedenkingen geuit tegen dit voornemen, dat waarschijnlijk niet vóór 2020 geëffectueerd wordt.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018:
- Na een tamelijk tumultueuze fase in het eerste halfjaar 2018 waarbij via mediation het vertrouwen tussen aandeelhouders en de Raad van Commissarissen van de onderneming werd hersteld, de CEO plotseling vertrok en in mei werd opgevolgd door dhr. Sondag, door de Ondernemingskamer een verzoek van de ondernemingsraad (COR) tot het instellen van een onderzoek werd gehonoreerd en waarbij als waarnemend voorzitter van de Raad van Commissarissen mevr. Insinger werd toegewezen, is het tweede halfjaar qua bestuurlijke verhoudingen in een veel rustiger vaarwater gekomen.
- Eneco heeft haar posities in het buitenland in 2018 versterkt, onder meer via aankoop van het resterende aandelenpakket van Lichtblick in Duitsland. In Nederland werden begin 2018 de verkoop- en leveringsactiviteiten van Uniper/Eon Benelux overgenomen.
- Eneco startte in de zomer met een verandertraject dat een substantiële resultaatverbetering tot doel heeft, te realiseren door kostenreductie en organisatieverbetering.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
De commissie van verkopende aandeelhouders heeft eind 2018 na onderzoek geconcludeerd dat veilingverkoop van aandelen de voorkeur heeft boven beursgang. Dit proces is in 2019 in gang gezet.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
Mede gezien het besluit tot verkoop van aandelen en gezien het feit dat dit proces in 2019 is gestart zijn er op langere termijn geen risico's voor de gemeente vanuit aandeelhoudersperspectief; ervan uitgaande dat de aandelen ook daadwerkelijk verkocht zullen worden.Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Holding beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018/actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
Stedin Groep ziet in hoog tempo veranderingen op de samenleving afkomen in de manier waarop energie wordt opgewekt, gedistribueerd en gebruikt. Zo neemt de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door wind en zon steeds meer toe. Ook zal het aantal klanten dat van het aardgasnet losgekoppeld moet worden de komende jaren toenemen. Ook digitalisering van het energienet is noodzakelijk. Op al deze veranderingen moet de energie-infrastructuur worden aangepast. Binnen de Raad van Bestuur is eind 2017 speciaal hiervoor een extra bestuurder aangesteld. De gevolgen van transitie (waaronder financieel, organisatorisch) zijn momenteel nog niet goed in te schatten.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Stedin heeft onder meer te maken met sterke regulering, die weliswaar resulteert in lage transporttarieven, maar waarbij de toezichthouder nog onvoldoende rekening houdt met de lange termijn, waaronder hoge transitiekosten. Het is niet duidelijk hoeveel het Rijk gaat bijdragen in de kosten van transitie. Dit kan van invloed zijn op de bedrijfsresultaten en dus op het dividend. Voor de korte termijn is er nog geen reden voor zorg over onze dividendraming. De gevolgen voor de langere termijn worden nog onderzocht, waarbij in 2019 externe advisering door de aandeelhouderscommissie wordt ingeschakeld.
- Personeelsverloop bij de uitvoerende taken, als gevolg van vergrijzing en een relatief geringe nieuwe instroom vanuit beroepsopleidingen zijn punt van aandacht. De hoeveelheid werk neemt juist toe, waardoor wachttijden en klachten daarover kunnen ontstaan. Stedin zoekt daarom samenwerkingsoplossingen met Evides en aannemers, vooralsnog via pilotprojecten. De mogelijkheden van aandeelhouders zelf om hierin verbetering te realiseren zijn zeer beperkt/afwezig.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden.
Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
In oktober 2018 is BNG gereorganiseerd, met inbegrip van personele wisselingen en portefeuillewisseling aan de top. De nettowinst over 2018 bedraagt € 337 miljoen.Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
Het dividendbeleid wordt in 2019 waarschijnlijk herzien, in de zin van een hogere pay-out, hetgeen voor de gemeente tot een (structurele) meevaller zal leiden.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
Hoewel de bank wel een aantal prognoses doet voor 2019 voor wat betreft te verstrekken leningen en reguliere bedrijfslasten, doet ze vanwege de onvoorspelbaarheid van de financiële markten/rente al jaren geen voorspelling omtrent het te verwachten resultaat. De balansgegevens over 2017 zijn voor het vergelijk, in verband met invoering IFRS 9, aangepast en eigenlijk van 1-1-2018. De solvabiliteit is niet ingevuld omdat deze voor banken wat anders wordt gehanteerd.Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- Bouw zonnepark Crayestein is in het derde kwartaal 2018 gestart, oplevering in juli 2018.
- De ECD is een project 'Zon op bedrijfsdaken' gestart. Met als doel minimaal 4 MWp aan PV installaties op bedrijfsdaken te contracteren en hiervoor subsidie aan te vragen. Hiervoor wordt samengewerkt met Econettic. In de najaarsronde van 2018 is voor 8 MWp SDE subsidie aangevraagd. In 2019 wordt met de uitvoering van het project gestart. Na voltooiing van dit project vloeit het door de ECD beschikbaar gestelde projectbudget terug naar de ECD.
Actuele info d.d. april 2019
- Zonnepark Crayestein: bouw zonneweide is voltooid. Wegens leveringsproblemen met een net schakelaar wordt het park medio juli 2019 opgeleverd. De ECD gaat de mogelijkheid bieden om inwoners van Dordrecht te laten participeren in de Zonne centrale.
- Zonnepark Amstelwijck: de vergunning is begin 2018 verleend en de SDE subsidie is in maart 2018 aangevraagd. Begin 2019 gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. Verwachte oplevering centrale eind 2019 begin 2020.
- Windturbine Crabbegors: besluitdatum wordt verwacht eind tweede kwartaal 2018. Er is beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het wachten is op de rechtszaak. Naar verwachting zal deze plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2019. Daarna is nog beroep mogelijk bij de Raad van State (RvS).
- Vanwege het succes van zon op bedrijfsdaken is de ECD voornemens om een tweede project te starten. Met als doel wederom minimaal 4 MWp aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- Zonneweide Crayestein: bouw wordt voltooid in het tweede kwartaal van 2019, project is binnen de financiële kaders gebleven. (Het eerder gemelde risico is afgenomen).
- Zonneweide Amstelwijck: als de aanbesteding duurder uitvalt dan beoogd kan het project niet worden uitgevoerd binnen de financiële kaders en zal worden gestopt. Het project zal dan met verlies worden afgesloten.
- Windturbine Crabbegors: als de vergunning niet wordt verleend waardoor het project niet kan worden uitgevoerd.