Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2018
- In 2018 is OZHZ geconfronteerd met drie gemeentelijke herindelingen waarbij de nieuwe gemeenten Molenlanden, Hoeksche Waard en Vijfheerenlanden werden gevormd, waarbij laatstgenoemde in de provincie Utrecht komt te liggen. Hierdoor ontstond het unicum dat Leerdam en Zederik per 1 januari 2019 uit de gemeenschappelijke regeling getreden zijn. In aanloop naar de fusiedatum is een intensief traject doorlopen om de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers en bedrijven op peil te houden. Dossiers zijn in goede orde overgedragen en er is geïnvesteerd in kennisoverdracht over lopende trajecten. Een aantal medewerkers heeft inmiddels de overstap gemaakt naar Vijfheerenlanden en de Omgevingsdienst Regio Utrecht.
- De Omgevingswet kent een lange voorbereidingstijd maar de datum van inwerkingtreding komt nu snel dichterbij. De nieuwe wet heeft veel impact op de sturingsmogelijkheden van de opdrachtgevers (gemeente en provincie) in het fysieke domein. Om hen daarbij goed van dienst te kunnen zijn heeft OZHZ ingezet op een gedegen voorbereiding; de wet raakt immers het gehele takenpakket van de dienst. Om in beeld te krijgen aan welke adviesproducten de opdrachtgevers behoefte hebben en wat daarbij de optimale werkwijze is, zijn in 2018 de zogenaamde "klantreizen" gestart.
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2019
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- In december 2018 is, op verzoek van de Eerste Kamer, een plenair debat in de Tweede Kamer gehouden over het Bouwtoezicht in Nederland. In het debat is gesproken over het bestuursakkoord waaraan de minister werkte, samen met de VNG. Het bestuursakkoord ziet enkel toe op gevolgklasse 1 (woningen, kleine industriegebouwen en fietsbruggen). Na bekrachtiging van het bestuursakkoord ligt de weg open om het wetsvoorstel bij de Eerste Kamer te agenderen. Met een mogelijke inwerkingtreding op 1 januari 2021, tegelijkertijd met de Omgevingswet. OZHZ zal zich voorbereiden op de inwerkingtreding.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is tijdens een plenair debat in de Eerste Kamer geen onvoorwaardelijke steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2019
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende bouwactiviteiten met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
- Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is bij OZHZ een budget van circa € 20,7 miljoen gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede veranderingen.