Het onderhoud van de havenvoorzieningen wordt conform het meerjarenonderhoudsplan 2009–2019 uitgevoerd. Dit onderhoud betreft alle activiteiten die noodzakelijk zijn om de infrastructuur dagelijks te laten functioneren. De activiteiten die zoal uitgevoerd worden zijn: begroeiing van steenglooiingen verwijderen in verband met wortel opdruk, vervangen wrijflijsten ten bate van bescherming objecten voor het afmeren, schoonhouden waterbuspontons, reparatie oeverbekledingen, uitspoeling in oevers en waterbodems uitvullen met steenachtig materiaal om te voorkomen dat deze instabiel worden. Het areaal in het havengebied bestaat uit kademuren, steenglooiingen, steenbestortingen, scheepvaartverkeerstekens, afmeervoorzieningen (steigers, palen, pontons en remmingwerken) en waterbodems.
Kerncijfers | |||
Waterbodems (onderhoudsbaggeren) | ca. | 1,2 mln | m² |
Kademuren | ca. | 6,2 | km |
Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting) | ca. | 30,5 | km |
Steigers | ca. | 350 | m |
Vloeipalen | ca. | 750 | st. |
Scheepvaartverkeerstekens | ca. | 50 | st. |
Watertrappen (staal) | ca. | 300 | st. |
Walbolders | ca. | 150 | st. |
Beheer en onderhoud van het areaal
Alle havenvoorzieningen, maar de historische kades in het bijzonder, worden periodiek gemeten en geïnspecteerd. Aan de hand van de geconstateerde schades wordt de onderhoudstermijn planning gemaakt. 15% van de kades is toe aan groot onderhoud of vervanging. Uit grondige inspecties bleek dat een aantal kades aan het verzakken is en scheuren vertoont. De kadeconstructies met zettingen worden vanwege deze toenemende zorg nu zelfs continu gemonitord. In het kader van assetmanagement is inmiddels een toetsingskader ontwikkeld om de onderhoudstoestand van een kadeconstructie te bepalen. Aspecten die daarbij een waardering krijgen zijn de leeftijd van de kade, compleetheid documentatie, actuele kadebelasting, constructieve schades en gevoeligheid hoofdconstructie. Op basis van deze aspecten wordt het risicoprofiel opgesteld en wordt bepaald welke onderhoudsmaatregelen worden uitgevoerd. Te nemen onderhoudsmaatregelen kunnen zijn: voegwerk herstellen, beschadigde wandbekleding vervangen, nieuwe fundatiepalen aanbrengen, onderloopsheid schermen vernieuwen, totale kade vernieuwing. Aan de hand van de onderhoudspeilingen is geconstateerd dat er aanslibbing plaatsvindt in bepaalde jachthavens. De bedoeling is dat er hiervoor in 2020 een baggerprogramma opgesteld wordt. De onderhoudstoestand van het areaal kan als volgt worden weergegeven:
Staat van onderhoud van het areaal | Op orde |
Kademuren | 85% |
Steenglooiingen | 90-95% |
Steenbestortingen | 90% |
Scheepvaartverkeerstekens | 95% |
Afmeervoorzieningen | 90% |
Waterbodems | 85% |
Wat zouden we doen in 2018?
- Uitvoering groot onderhoud kademuur aan de Korte Gelderse Kade en de Engelenburgerkade.
- Risico-inventarisatie kademuren afronden en aan de hand van de geconstateerde schades een prioriteiten planning maken.
- Onderhoudspeilingen.
- Uitvoeren onderhoud aan steenglooiing langs het Wantij.
- Maatregelen ter voorkoming van uitspoeling.
- Schilderen paalkoppen in binnenstad.
- Vervangen vloedpalen in diverse havens niet exact locatie gebonden.
- Reparatie van gebruiksschade.
Wat hebben we gedaan in 2018?
- Groot onderhoud kademuur aan de Korte Gelderse Kade en de Engelenburgerkade is in uitvoering, maar stagneert door verzakkingen in de omgeving. Project loopt door tot in 2019.
- Risico-inventarisatie kademuren is uitgevoerd en er is gestart met de prioriteiten planning.
- Onderhoudspeilingen zijn nagenoeg allen conform planning uitgevoerd.
- Onderhoud aan de steenglooiing langs het Wantij is niet uitgevoerd vanwege herprioritering. De constructieve noodzaak bleek bij inspectie minder groot dan verwacht.
- Onderwaterbestortingen uitgevoerd (ca. 300 m² breuksteen gestort) ter voorkoming van uitspoeling.
- 10 paalkoppen in binnenstad zijn geschilderd.
- 10 vloedpalen in diverse havens zijn vervangen.
- Gebruiksschade aan met name remmingwerken aan de Handelskade, Merwekade en Buitenkalkhaven zijn gerepareerd.