Onderhoud kapitaalgoederen

Gemeentelijk vastgoed

De uitgangspunten ten aanzien van het onderhoud en beheer van vastgoed zijn gebaseerd op de Vastgoednota 2016-2018. Hierin wordt de kerndoelstelling op het gebied van vastgoed als volgt omschreven: 'Vastgoed wordt op een efficiënte, effectieve en transparante wijze ingezet ten behoeve van het verwezenlijken van gemeentelijke (of regionale) doelstellingen, waarbij wordt gestreefd naar een optimale balans tussen het maatschappelijke en het financiële rendement.' Omdat een aantal panden niet meer voldoet aan deze kerndoelstelling, is het streven het aantal panden in de vastgoedportefeuille substantieel te verkleinen door verkoop (dispositie) of sloop.

Kerncijfers
Het areaal (inclusief dispositiepanden) bestaat uit 150 panden en twaalf woonwagenlocaties. In 2018 zijn dertien panden met oormerk dispositie verkocht, waaronder zes woningen aan de Weeskinderendijk en is het pand Cort van der Lindenstraat 1 gesloopt.

De diversiteit blijkt uit onderstaande voorbeelden van een aantal complexen die deel uitmaken van het gemeentelijk bezit:

Kerncijfers

Het Stadhuis

Dordrechts Museum

Het Stadskantoor

"Hof van Nederland" Museum

Parkeergarages

"Huis ter Merwede" (Ruïne)

Gymzalen

"Sportboulevard" (IJshal/Zwembad/Sporthal)

Ateliers

"Het Energiehuis" Theater/Popcentrum

Woonwagenlocaties

"De Holland" Nationaal onderwijs museum

Beheer en onderhoud van het areaal
Het beheer en onderhoud wordt planmatig georganiseerd en is gericht op het behoud van de functionaliteiten. Hierbij wordt uiteraard voldaan aan de geldende wet- en regelgeving en er wordt zo duurzaam mogelijk gewerkt, zoals bijvoorbeeld het onderhoud aan de wijk de Schil bij een monumentaal pand in de Wijnstraat 237. Hierbij zijn alleen duurzame verven gebruikt die een volgende schilderbeurt zo lang mogelijk uitstellen. Voor elk pand is een meerjaren onderhouds plan (MJOP) opgesteld met als uitgangspunt 'niveau 3' conform de NEN 2767 norm. Dit onderhoudsplan is de basisplanning, waarop vervolgens bij de vaststelling van het jaarplan nog een laatste afweging plaatsvindt. Aan de hand van deze jaarplannen wordt dus bepaald welk onderhoud daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de af te stoten en te behouden complexen. Bij de af te stoten panden is op basis van de bestaande MJOP een taakstellend budget vastgesteld waarbij de functionaliteit, veiligheid en afspraken met zittende huurders zijn gewaarborgd, maar wordt voorkomen dat vervangingen worden gedaan die achteraf niet zinvol blijken te zijn. Het budget wordt mede bepaald aan de hand van het klachtenverloop in de afgelopen periode. Bij de panden die wel in de portefeuille blijven, wordt aan de hand van de jaarschijf jaarlijks bepaald wat daadwerkelijk aan onderhoud wordt uitgevoerd. Bij de prioritering wordt uiteraard gestreefd naar zo optimaal mogelijk gebruik van het beschikbare budget voor het noodzakelijk onderhoud. Samen met het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) wordt verder gewerkt aan optimalisering van de onderlinge samenwerking als ook aan het verder ontwikkelen van het niveau van het gebouwenbeheer. Ook wordt gewerkt aan een gebouwendossier en de consolidatie van meerdere beheer- en onderhoudssystemen naar één systeem met als doel het inzicht in de onderhoudsstatus van alle gebouwen verder te verbeteren. Deze applicatie is nu deels in gebruik, maar nog niet volledig operationeel.

Wat zouden we doen in 2018?

  • Contractonderhoud aan liften, CV en luchtbehandelingsinstallaties.
  • Uitvoeren planmatig onderhoud aan vastgoed conform jaarplanning zoals schilderwerk, herstel van dakbedekkingen en kozijnen en het vervangen van CV en luchtbehandelingsinstallaties.
  • Uitvoeren van 40 herinspecties in verband met het vaststellen van het jaarplan 2019.
  • Actualisering van alle MJOP's volgens de uitgangspunten uit de Vastgoednota 2016-2018.
  • Uitvoeren van huurdersmutaties.
  • Uitvoeren van extra opdrachten via projectvoorstellen, alsmede het oplossen van storingen in het kader van dagelijks onderhoud.
  • Dispositie panden: 13 objecten uit de portefeuille zullen ter verkoop worden aangeboden.

Wat hebben we gedaan in 2018?

  • Contractonderhoud uitgevoerd aan 25 liften, 81 CV en 19 luchtbehandelingsinstallaties.
  • Planmatig onderhoud uitgevoerd aan vastgoed conform jaarplanning zoals schilderwerk, herstel van dakbedekkingen en kozijnen en het vervangen van CV installaties en luchtbehandelingsinstallaties. De veranderde markt waarin onderhoudsbedrijven steeds minder beschikbare capaciteit hebben en daarbij ook hogere prijzen vragen hebben gezorgd voor een vertraging van het geplande planmatig onderhoud. Een inhaalslag wordt in 2019 gemaakt.
  • Als gevolg van personele inzet om te voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van brandveiligheid konden slechts 20 her-inspecties uitgevoerd worden. Een inhaalslag betreffende de resterende her-inspecties vindt in 2019 plaats.
  • Gestart met de actualisering van de MJOP's. Deze moeten nog verder geactualiseerd worden op basis van een nulmeting van de onderhoudsstatus. Daarnaast zorgt veel gewijzigde wet- en regelgeving voor andere inzichten en meer/ander noodzakelijk onderhoud.
  • 17 huurdersmutaties uitgevoerd.
  • Extra opdrachten en het oplossen van storingen in het kader van dagelijks onderhoud heeft plaatsgevonden.
  • Dispositie panden: 13 objecten uit de portefeuille zijn verkocht in 2018.