Verkeersregeling wordt steeds complexer in Nederland omdat het verkeer steeds drukker wordt, terwijl de veiligheid uiteraard op hetzelfde hoge niveau dient te blijven. Verkeersregelinstallaties (VRI's) spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de verkeersveiligheid voor verkeersdeelnemers. VRI's zorgen ook voor een betere bereikbaarheid en doorstroming van hulpvoertuigen, openbaar vervoer, fiets, en auto's. Gestreefd wordt naar minimale opstoppingen, zodat de luchtkwaliteit minder wordt verontreinigd. De VRI's van het wegennetwerk van de gemeente Dordrecht zijn afgelopen decennia ontwikkeld tot complexe computersystemen. De nieuwste VRI's zijn intelligente verkeersregelinstallaties die niet alleen data uitzenden naar voertuigen en fietsers, maar van hen ook data kunnen ontvangen. Dit biedt mogelijkheden om sommige verkeersdeelnemers prioriteit te geven boven andere, zoals nood- en hulpdiensten of openbaar vervoer. Deze intelligente VRI's zijn dus tot veel meer in staat dan enkel het aan- en uitschakelen van groene, gele en rode lampen voor de verkeersdeelnemers. De I-VRI is deel van het coöperatieve systeem C-ITS (Coöperatieve Intelligent Traffic Systeem) en is in staat om met verkeersdeelnemers te communiceren, te informeren en te faciliteren. Op dit moment is één VRI omgebouwd tot I-VRI en worden voorbereidingen getroffen om 18 bestaande VRI's om te bouwen tot I-VRI's. Behalve op het Dordtse wegennet spelen deze installaties ook een belangrijke rol bij regionale en aangrenzende rijkswegen. Met de aanschaf van een aanvullende module in het kwaliteitssysteem en het implementeren van een assetmanagementsysteem, worden de prestaties en de kwaliteit van ieder kruispunt op een hoger abstractieniveau gemonitord, gemeten en gerapporteerd.
Kerncijfers | |||
Aantal VRI's | Leeftijdsgroep | Categorie | Percentage |
30 | tot 7 jaar | Uitstekend | 70% |
4 | 7 tot 10 jaar | Goed | 9% |
4 | 11 tot 15 jaar | Basis | 9% |
5 | 15 jaar en langer | Sober | 12% |
43 | 100% |
De kerncijfers "uitstekend, goed basis en sober" zijn gebaseerd op de storingsgevoeligheid van de installaties en de reserve onderdelen die beschikbaar zijn bij het oplossen van storingen.
Beheer en onderhoud van het areaal
De VRI's maken onderdeel van uit van het gemeentelijk assetmanagementsysteem conform de ISO55000. Het invoeren van assetmanagement is een integraal gemeentebreed project. Het onderdeel waar de VRI's van uitmaken wordt in 2020 geïmplementeerd. Inspecties, onderhoud, reparaties en het herstellen van schades vinden jaarlijks plaats conform het beheer en onderhoud plan. Deze data worden in een beheersysteem bijgehouden zodat bekend is wanneer bepaalde onderdelen zijn vervangen en wanneer de laatste controles zijn uitgevoerd. Met deze gegevens wordt steeds meer risico gestuurd onderhoud toegepast. Uit de kerncijfers blijkt dat 79% van de VRI's in goede tot zelfs uitstekende staat van onderhoud zijn. Hoofdoorzaak hiervan is dat de laatste jaren door grote reconstructie-projecten en vervangingen veel oude VRI's zijn vervangen.
Wat zouden we doen in 2018?
- Uitvoeren 1e lijn preventief onderhoud (buiteninstallatie) op 27 VRI’s.
- Uitvoeren 2e lijn preventief onderhoud (verkeersregelautomaat) op 27 VRI’s.
- VRI-masten schilderen (in combinatie met OV-masten).
- Aanbesteding 1e lijns onderhoud verkeersregelinstallaties.
- Afronden SLA Sliedrecht en aansluiten van VRI's op de verkeerscentrale.
- Vervangen VRI’s Oranjelaan "Project Reconstructie Oranjelaan.
- Vervangen VRI Dordtse Kil III N217- Aquamarijn.
Wat hebben we gedaan in 2018?
- 1e lijn preventief onderhoud (buiteninstallatie) op 22 VRI’s is uitgevoerd.
- 2e lijn preventief onderhoud (verkeersregelautomaat) op 21 VRI’s is uitgevoerd.
- VRI-masten geschilderd.
- Aanbesteding 1e lijns onderhoud verkeersregelinstallaties is uitgevoerd.
- SLA is opgesteld en ligt gereed ter ondertekening door de gemeente Sliedrecht, de aansluiting van de VRI's op de verkeerscentrale zal daarna plaatsvinden.
- VRI’s Oranjelaan zijn vervangen.
- VRI Dordtse Kil III N217- Aquamarijn is vervangen.
- Glasvezelnetwerk is deels geplaatst (niet gepland).