Onderhoud kapitaalgoederen

Constructies

Onder de noemer ‘constructies’ vallen bruggen, tunnels en viaducten, dam- en keerwanden, duikers en fonteinen. Het jaarlijks onderhoud wordt uitgevoerd volgens het onderhoudsplan van het beheersysteem ‘KUBIS’. Het groot onderhoud wordt uitgevoerd in het kader van de meerjaren-investeringsplanning. Vanaf 2019 zal ook worden gewerkt met het nieuwe beheerplan 'Kunstwerken voor Constructies' en vanaf 2020 is het de bedoeling dat met de invoering van assetmanagement wordt overgegaan naar een nieuw beheersysteem.

Kerncijfers

Aantal

Aantal

Vaste bruggen

261

Fonteinen

10

Beweegbare bruggen

12

Keermuren

75

Constructieve duikers

89

Trappen en hekwerken

501

Tunnels

21

Kunstwerken

114

Viaducten

7

Overig

289

Damwanden

81

Beheer en onderhoud van het areaal
De beweegbare bruggen worden jaarlijks geïnspecteerd. Voor alle overige onderdelen geldt dat deze altijd één keer per vijf jaar worden geïnspecteerd. Aan de hand van de resultaten van de inspectie wordt een maatregelplanning opgesteld en uitgevoerd. Voorbeelden zijn betonherstel of het verwijderen van roest en opnieuw schilderen. De (vaste en beweegbare) verkeersbruggen zijn ook onderzocht op veiligheid en deze bruggen voldoen aan de functienormen en verkeersbelastingsnorm (de zogenaamde NEN8700 serienorm voor bestaande kunstwerken). Dat geldt ook voor de historische bruggen in Dordrecht.

Het areaal is goed op orde. De staat van onderhoud van het areaal wordt uitgedrukt in een veiligheidsurgentie en een economische urgentie tot onderhoud. Bij de economische urgentie wordt vooral gekeken naar de uitgaven om het kunstwerk in stand te houden in relatie tot de kosten voor gehele vernieuwing. Aan elke schade of gebrek van een constructie is daarvoor een urgentiewaarde toegekend in het beheersysteem. Deze urgenties worden weergegeven met een cijfer dat varieert van 1 tot en met 5. Het cijfer 1 geeft aan dat aan de constructie de komende 5 jaar geen onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. En het cijfer 5 betekent dat er direct maatregelen moeten worden genomen. Het algemeen gemiddelde op veiligheid in 2018 in Dordrecht kwam uit op 1,7. En het algemeen gemiddelde van de economische urgentie blijft op 2,1.

Wat zouden we doen in 2018?

  • In stand houden van alle objecten die zijn opgenomen in het beheersysteem KUBIS: alle objecten moeten schoon, heel en veilig zijn.
  • Voorbereiden invoering assetmanagement.
  • Verwijderen graffiti in tunnels en op bruggen en viaducten.
  • Schadeherstel.
  • Vernieuwen brug Dubbeldamseweg Zuid.
  • Vervangen rolbascules en pennenbanen Engelenburgerbrug.
  • Vervangen van 3 stuks wijkbruggen.
  • Vervangen van houten damwanden aan de Vest (circa 32 m), Buitenrust (circa 10 m).
  • Vernieuwen van de laatste serie van twee remmingwerken van de fietsbrug over het Wantij.
  • Conservering tunnel Krispijn.
  • Conservering Prins Hendrikbrug.
  • Reparatie brug Rijksstraatweg.
  • Uitvoering van de vernieuwing van de brugbesturing.

Wat hebben we gedaan in 2018?

  • De objecten die zijn opgenomen in het beheersysteem KUBIS zijn nagelopen, alle geplande inspectierondes zijn uitgevoerd en alle objecten zijn veilig, heel en schoon.
  • Invoering van assetmanagement is uitgesteld door vertragingen bij de implementatie van het nieuwe systeem.
  • Graffiti in diverse tunnels en op bruggen is verwijderd.
  • Alle schade door vandalisme is middels het reguliere onderhoud hersteld.
  • Vernieuwing van de wijkbrug Dubbeldamseweg Zuid is vertraagd omdat er een nieuw ontwerp moest worden gemaakt vanwege problemen met het verkrijgen van de benodigde vergunning door een negatief advies van de Welstandscommissie.
  • Renovatie van de Engelenburgerbrug is uitgesteld tot na het evenement "The Passion" in 2019.
  • Gestart met het standaard ontwerp voor de vervanging van de houten wijkbruggen in andere materialen (composiet, staal, aluminium).
  • Damwanden en bruggen vernieuwd langs de Noordhoevelaan.
  • Projecten damwanden aan de Vest en Buitenrust zijn geherprioriteerd ten gunste van de aanleg van een fietstransportsysteem op de trap van de brug naar Zwijndrecht.
  • Remmingwerken van de fietsbrug over het Wantij zijn vernieuwd.
  • Conservering tunnel Krispijn was na nadere inspectie niet noodzakelijk.
  • Conservering Prins Hendrikbrug is uitgesteld als gevolg van het aangepast plan van de vernieuwing van de bovenbouw inclusief verbreding.
  • Brug Rijksstraatweg wordt niet vernieuwd in afwachting van de toekomstige gebiedsontwikkelingen in het project 'Dordtse Kil', waarbij het de vraag is of er in de toekomst wel een zware nieuwe brug nodig is. Er zijn nu levensduur verlengende maatregelen in uitvoering zoals beton- en staalreparaties.
  • Vervangen apparatuur van de centrale brugbediening is gereed.
  • Kunst in brugwachtershuisjes mogelijk gemaakt.
  • Renovatie kunstwerk Maria Medea (de Schreeuw).
  • Voorbereiding uitgevoerd voor verwijdering van de stuwen in de Voorstraatshaven.
  • Eindhaltevoorzieningen bushalten vernieuwd.