Omdat relevante informatie met betrekking tot de grote projecten in de projectbladen is terug te lezen houden we de informatie hierover in dit onderdeel beperkt. Er zijn momenteel nog zes grote projecten waarvoor een projectblad wordt opgesteld: Gezondheidspark, Westelijke Dordtse Oever (WDO), Stadswerven, Leerpark, Dordt West en Nieuwe Dordtse Biesbosch. Voor een uitgebreide toelichting op de voortgang van de grote projecten verwijzen we naar de desbetreffende projectbladen op deze website. Indien er voor de overige projecten ontwikkelingen zijn, wordt de raad op de hoogte gebracht door middel van separate raadsinformatiebrieven of wordt om besluitvorming gevraagd door middel van separate raadsvoorstellen.
College en raad hebben zich uitgesproken voor de groeiambitie. College en raad streven ernaar om 10.000 woningen toe te voegen aan de bestaande woningvoorraad gedurende een periode van 15 tot 20 jaar. Deze groeiambitie heeft tot doel de sociaaleconomische positie van de stad te versterken en te voldoen aan de toenemende vraag naar woningen. Hiermee is de basis gelegd naar de opgaven, waaronder Bouwende Stad, Bereikbare Stad en Ondernemend Stad. In het Coalitieakkoord 2018-2022 wordt ingezet op 4.000 nieuwe banen. Die banenontwikkeling moet vooral terugkomen in de Westelijke Dordtse Oever/Dordtse Kil IV, Amstelwijck, de Campusontwikkeling Leerpark en de Binnenstad. De werklocaties sluiten aan bij de positieve groeiverwachtingen in de maakindustrie, logistiek, dienstverlening, zorg en de leisure/toerisme.
De eerste stappen om de problematiek rond de N3 aan te pakken zijn inmiddels gezet. Rijkswaterstaat (RWS) is de initiatiefnemer en belangrijkste uitvoerder van dit project. De gemeenten Dordrecht en Papendrecht en de Drechtsteden worden door Rijkswaterstaat intensief betrokken bij de planvorming en communicatie. De afstemming van dit belangrijke, infrastructurele project met andere projecten, met name de aanpak van het knooppunt N3/A16, vraagt om een stevige gemeentelijke/regionale organisatie.
Er is een belangrijke mijlpaal bereikt bij de ontwikkeling van de Westelijke Dordtse Oever, met name Dordtse Kil IV. De bestemmingsplannen voor Dordtse Kil IV en de A16/N3 zijn vastgesteld (zie RIS-dossier 1946374). Naar aanleiding van eerder ingesteld beroep heeft de Raad van State groen licht gegeven op de ontwikkeling van het bedrijventerrein Dordtse Kil IV. De start van de uitgifte van bedrijfskavels op Dordtse Kil IV sluit goed aan op de ontwikkeling van Dordtse Kil III en de groei in de logistiek. Door de uitgifte van een groot deel van de Zuidwesthoek van Dordtse Kil III is het aantal beschikbare kavels voor grote bedrijven immers beperkt geworden. De komende jaren zal de eerste fase (de westkant) in ontwikkeling worden genomen. Door de bank genomen gaat het om logistieke centra variërend van 1,5 tot 5 hectare. De bandbreedte per hectare verkocht terrein komt op 31 tot 43 arbeidsplaatsen. Dit is een belangrijk criterium in de beoordeling van potentiële vestigers waarbij door de gemeente een zogenaamde Balanced Score Kaart wordt gehanteerd. In totaliteit moet dat komende jaren rond de 1.200 banen voor de stad opleveren. Een groot deel van die banen zijn op MBO 1 of 2 niveau of lager, echter groeit ook in de logistiek aan het aandeel MBO 4 en HBO+ functies. Dit aandeel stijgt de komende jaren naar verwachting met 20 tot 25% en hangt samen met de toenemende complexiteit van logistieke processen en automatisering. Op dit moment tot aan de zomer zal gesproken worden met potentiële beleggers en gebruikers die al eerder interesse hebben getoond. Beoogd wordt om nog voor het einde van dit jaar te komen tot de eerste overeenkomsten met afnemers/vestigers. Uiteraard zal dit een launching customer voor de verdere ontwikkeling van het terrein dienen te zijn. Daarnaast wordt gestart met de aanbesteding voor het bouwrijp maken van de terreinen in Dordtse Kil IV ten behoeve van uitgifte. Naast het werkgelegenheidsperspectief die het bedrijf met zich mee brengt zijn ook duurzaamheid (in het bestemmingsplan vastgelegd via BREEAM) en innovatie belangrijkere criteria in de nog vast te stellen uitgiftestrategie.
De herstructurering van Dordtse Kil I en II verloopt volgens een natuurlijke weg. De herontwikkeling van het Drechtwerk-terrein springt uiteraard in het oog, maar ook op kleinere kavels zijn ontwikkelingen te bespeuren. De aantrekkende markt heeft een positieve werking op de ingebruikname van leegstaande panden en er wordt weer geïnvesteerd in verouderde gebouwen. Het initiatief ligt vooral bij de markt, maar tegelijkertijd speelt de gemeente een belangrijke rol in het begeleiden van deze initiatieven als gaat om planologische inpassing en het snel doorlopen van eventuele vergunningprocedures. Hetzelfde geldt ook voor wanneer het gaat om de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. Daarvoor zoekt de gemeente ook de samenwerking met de eigenaren/ondernemers. Naast de eerdere oprichting van een tweetal BIZ-en (Bedrijven investeringszone) in de Zeehaven, zijn dit jaar nieuwe BIZ-en opgericht voor de Handelskade, Louterbloemen-Duivelseiland, Krabbepolder/zeehavengebied en Dordtse Kil I, II en Amstelwijck West.
De havensamenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam is na 5 jaar geëvalueerd. Op het gebied van het beheer van de openbare ruimte, revitalisering en sanering is het nodige geïnvesteerd door het Havenbedrijf. Hetzelfde geldt ook voor de organisatiegraad in het gebied tussen de bedrijven met de oprichting van de BIZ-en en de profilering van het gebied. Vanuit de ambitie uit het Coalitieakkoord op het gebied banenontwikkeling en de circulaire-/duurzaamheidsopgave worden, vanuit de betekenis van de Zeehaven voor de stad, nieuwe doelstellingen geformuleerd, waarbij ook het versterken van de sociale infrastuur een belangrijk rol speelt.
Op het Gezondheidspark is de samenwerking met Multi Vastgoed en het Albert Schweitzerziekenhuis inmiddels contractueel beëindigd. Momenteel wordt er door de gemeente volop gewerkt om de middenzone, in samenwerking met marktpartijen tot ontwikkeling te brengen. Met de ontwikkelaar van de woontorens aan de Overkampweg zijn inmiddels afspraken gemaakt om de bouw te bespoedigen. Met de bouw van de tweede toren is gestart en de derde woontoren zal in de verkoop worden gebracht als 80% van de appartementen van toren 2 zijn verkocht.
De ontwikkeling van het Businesspark Amstelwijck heeft lange tijd achtergelopen bij onze verwachtingen. Samen met de aantrekkende, economische ontwikkeling zien we weer een toenemende interesse in afname voor kantoor- en bedrijfsontwikkeling. Dit heeft onder andere al geresulteerd in de vestiging en opening van een kantoor van het Belgische aannemersbedrijf Besix. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in 80 arbeidsplaatsen. Verder heeft Van der Valk na eerdere verwerving van de naastgelegen gronden, plannen ingediend voor uitbreiding van de hotelcapaciteit in het 'short stay segment'. Voorts vinden momenteel verkennende gesprekken plaats met de potentieel gegadigden voor de ontwikkeling van de middencirkel, waarvan college en raad vorig jaar hebben aangegeven ruimte te willen bieden voor een nieuw programma. Tot slot is ook opnieuw inhoud gegeven aan de PR van het gebied, door een betere propositie en website, die nu ook beter aansluit op de beoogde doelgroep en kwaliteitsniveau die we voor het gebied nastreven.
Het sportpark en de Refaja-locatie komen (op termijn) vrij voor herontwikkeling, tezamen met de A16- en spoorzone. Door de barrièrefunctie (geluid) die moet uitgaan van deze strook voor de ontwikkeling van woningbouw op de achtergelegen gronden, dient de ontwikkeling integraal in één visie en bouwenveloppe opgepakt te worden. Op dit moment wordt de visie op dit gebied uitgewerkt en wordt een projectdefinitie opgesteld. Het streven is ambitieus: over een half jaar willen we starten met de uitvoering van een nieuw gedefinieerd project.
Op het Leerpark is de woningbouw gestart. Deze verloopt voorspoedig, ook doordat er met de ontwikkelaar afspraken zijn gemaakt over verplichte grondafname. Voorts heeft de raad in februari 2018 ingestemd met de startnotitie voor de campusontwikkeling Leerpark, waarbij tegen de achtergrond van de Groeiagenda ingezet wordt op extra woningbouw, de ontwikkeling van een start-up milieu voor productie en onderwijs aan de overzijde van de Duurzaamheidsfabriek, de ontwikkeling van een entree/kop gebouw naast de Duurzaamheidsfabriek en de inzet op een verbeterende bereikbaarheid met aansluiting op het spoor. Over het programma voor de ontwikkeling van het start-up/productiemilieu (concept Maakfabriek) wordt momenteel gesproken met potentiële beleggers/exploitant. Inmiddels is er een Letter of Intent gesloten met een landelijk belegger/ exploitant van kenniscentra in Nederland, zowel voor de ontwikkeling van het kopgebouw naast Duurzaamheidsfabriek als ook voor de ontwikkeling van de Maakfabriek tegenover de Duurzaamheidsfabriek. Verwachting is dat er nog in het tweede kwartaal van 2019 een realisatie-overeenkomst kan worden gesloten op basis van het programma voor beide locaties. Verder heeft GS van de provincie uitgesproken € 3 miljoen beschikbaar te stellen voor de versterking van het open innovatiemilieu en de kennisinfrastructuur. Het streven is om eind 2019 een realisatieovereenkomst te sluiten met de een belegger. De geïnteresseerde partij voor perceel 6c2 is ook in gesprek met Heijmans om perceel 6d2, naast Duurzaamheidsfabriek als onderdeel van de ontwikkelafspraken met Heijmans, in ontwikkeling over te nemen. Deadline voor de door ons met Heijmans overeengekomen afnameverplichting voor dit perceel was 1 april 2018. Gezien bovengenoemde ontwikkeling rond 6C en de mogelijke synergie tussen beide locaties, heeft Heijmans per brief aangegeven dat ze ondanks een afnameplicht de gronden wellicht in één keer wil doorleveren aan de nieuwe partij of op de overeengekomen datum de gronden afneemt. Tot het moment van afname van de gronden betaalt Heijmans, met terugwerkende kracht, vanaf 1 april 2018 jl. een rentevergoeding.
Aansluiting met de kennis- en economische infrastructuur van de Randstad en om nieuwe doelgroepen aan het gebied te verbinden (zakelijke markt/verbinding met de universiteiten) vergt een rechtstreekse koppeling met het spoor in de vorm van een nieuwe halte Leerpark/Gezondheidspark. Een station of lightrail halte bepaalt het ambitieniveau van de ingeslagen weg en het investeringsniveau (ook vanuit de markt), zowel voor het Leerpark als voor het Gezondheidspark als één integraal stedelijke knooppunt.
Tot slot is in 2018 met de reconstructie van de Oranje Laan en Merwedestraat de oostelijke stadsentree verbeterd en verfraaid. Volgens de planning zal in 2020 de westelijke stadsentree worden aangepakt met het project "de Dordtse Mijl".