Datum rapportage: maart 2019
Portefeuillehouder: M.D. Burggraaf
Doelstelling/beoogd resultaat project
Het programma Westelijke Dordtse Oever (WDO) en de hiervan deel uitmakende projecten heeft tot doel een aantrekkelijk en duurzaam bedrijvengebied te creëren door de interne en externe bereikbaarheid te verbeteren, bestaand terrein te herstructureren en nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen.
Actuele ontwikkelingen
De WDO is verreweg het grootste bedrijventerrein van de regio. Behalve de ontwikkeling van Dordtse Kil IV vormen de reeds bestaande deelgebieden nadrukkelijk onderdeel van de WDO opgave. De aandacht gaat hierbij vooral uit naar de kwaliteit van het vastgoed, de openbare ruimte, de verduurzaming en de werkgelegenheid. Naast het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid geeft de programmaorganisatie in het bijzonder aandacht aan de gevestigde bedrijven om hen voor Dordrecht te behouden. Waar nodig kan dit leiden tot een "herschikking" van bedrijven binnen het geheel van de WDO. Samen met de nieuw aan te trekken ondernemers vormt het bestaande bedrijfsleven, met onder andere een kwalitatief hoogwaardige maritieme maakindustrie, de economische motor van Dordt en de overige Drechtsteden. Het verder verstevigen van de Dordts/Drechtstedelijke economie en het inbedden van stedelijke ambities op het gebied van Innovatie, Duurzaamheid/Circulaire economie, Economie, Werkgelegenheid, Educatie en Veiligheid en Bereikbaarheid vormen dan ook de rode draad in de (her)ontwikkeling van de gehele WDO. De invulling van DKIV met circa 2.800 arbeidsplaatsen bij volledige uitgifte sluit daarbij aan op de werkgelegenheidsambitie uit de groeistrategie voor de Drechtsteden van 30.000 arbeidsplaatsen. De aanpak verloopt via twee lijnen: projecten en opgaven, uitgewerkt per deelgebied.
Projecten/deelgebieden:
De BI-zones Louterbloemen/Duivelseiland en Krabbepolder/Zeehaven (zuid) worden voor rekening en risico van het Havenbedrijf Rotterdam doorontwikkeld en beheerd. De PWA-kade is voor uitgifte gereed gemaakt (kade gestabiliseerd, terrein bouwrijp gemaakt) en recent uitgegeven, havenbekkens zijn op diepte gebaggerd, beeldkwaliteitsplan is opgesteld en op Louterbloemen is de revitaliseringsopgave voor wat betreft de openbare ruimte afgerond.
In beide BI-zones wordt (vrachtwagen en personenauto) parkeren door de ondernemers op Krabbepolder en Louterbloemen, het HbR en de gemeente als een majeur probleem ervaren. Met name op Louterbloemen wordt de druk op de reguliere parkeervakken, mede door toedoen van de vele 2e hands autohandelaren, als te groot ervaren. Op Krabbepolder zijn het vooral de vrachtauto's die voor hinder zorgen. Met een aanpassing van het huidige parkeerregime (waarbij het verboden is om op de rabatstroken te parkeren) wordt ad hoc een (tijdelijke) oplossing geboden door het gebruik van de rabatstroken toe te staan. Eea in afwachting van de resultaten van het onderzoek naar een structurele oplossing voor met name de vrachtwagenproblematiek (onderdeel 8 van de businesscase WDO).
De herontwikkeling van de voormalige Rogamlocatie aan de Mijlweg – Nijverheidsstraat is gereed. De onderhandelingen met een bedrijf uit de automotive branche zijn afgerond en de partij is gestart met de nieuwbouw. Met het aantrekken van deze internationale partij en de revitalisatie op Louterbloemen, wordt een belangrijke impuls gegeven aan de verbetering van de entrée van de WDO en wordt perspectief geboden op snelle uitgifte van de rest van de kavel aan de Mijlweg - Nijverheidsstraat. In het verlengde hiervan én in aansluiting op het automotive-cluster aan de Mijlweg is ook voor het automotive cluster aan de Handelskade een BI-zone ingericht.
HbR en gemeente zijn de in 2014 gesloten samenwerkingsovereenkomst aan het evalueren. De eindrapportage zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2019 met het college gedeeld kunnen worden.
Herstructurering van DK I, II en Amstelwijck-West: dankzij een actieve rol van de gemeente is het logistieke bedrijf B&S inmiddels in de afrondende fase van de uitbreiding van haar distributiecentrum. Hierbij wordt een groot deel van de oude Drechtwerklocatie herontwikkeld. Deze uitbreiding van B&S zal medio 2019 operationeel zijn. In totaal worden op deze locatie ca. 200 arbeidsplaatsen toegevoegd. De gesprekken over een mogelijke 2e fase worden in de loop van volgend jaar opgestart.
Aan de Pieter Zeemanweg is PostNL begonnen aan de realisatie van een nieuw distributiecentrum (7.000 m2). Het oude gebouw is hiervoor gesloopt en wordt vervangen door een modern distributiecentrum. De nieuwe locatie van Post NL zal medio 2019 aan ca. 150 tot 200 arbeidsplaatsen huisvesting bieden. De nieuwe vestiging van PostNL biedt bovendien een duurzaamheidkansen door het gebruik van zonnepanelen en door het toewerken naar een waterstof aangedreven wagenpark.
Op initiatief van Dordt Onderneemt werd Rijksstraatweg/Leeghwaterstraat (3.700m2) verkocht aan de fa Pols t.b.v. de realisatie van nieuwbouw voor een drietal bedrijven. Naar verwachting levert dit ca. 20-30 arbeidsplaatsen op. Boasso Global Netherlands B.V. is bezig met de revitalisatie van haar pand aan de Kamerlingh Onnesweg 23. Dit levert, naast een verbetering van de beeldkwaliteit, ca. 15 arbeidsplaatsen op.
Kwaliteitsimpuls DK I, II en Amstelwijck-West, fase 3: de maatregel "Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West" is één van de 8 onderdelen van de WDO businesscase. De herstructureringsopgave voor Dordtse Kil I, II en AWW heeft het karakter van een geleidelijk proces waarbij het eindresultaat en de concrete producten al werkende weg met alle partijen vorm gegeven wordt. Na fase 1 en 2 gaan we nu aan de slag met fase 3. Omdat we bijzonder veel waarde hechten aan het draagvlak voor onze werkzaamheden hebben wij aan de voorkant van het project direct betrokkenen meegenomen in de contouren van het proces. Daar waar de vorige acties vooral oriënterend, verkennend en voorbereidend waren zijn de komende jaren (2018 – 2022) gericht op uitvoering en realisatie van een tiental prioriteitsprojecten.
- versterken samenwerking bedrijfsleven.
- versterken economie.
- acquisitie van 25 nieuwe bedrijven.
- realisatie van ca. 1.000 arbeidsplaatsen.
- verbeteren kwaliteit openbaar gebied.
- verbeteren kwaliteit privaat vastgoed, incl. terugdringen leegstand.
- verbeteren vrachtauto parkeren.
- optimaliseren bereikbaarheid.
- schoon, heel en veilig.
- bevordering energietransitie, duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Fase 3 is voorgesproken met het BI-zonebestuur Dordtse Kil I, II en Amstelwijck West. De plannen borduren voort op de reeds ingezette koers, waarbij het accent verschuift van plannen maken naar uitvoering. Het plan voorziet onder andere in enkele precisie-ingrepen in het openbaar gebied en heeft bijzondere aandacht voor duurzaamheid, klimaatadaptatie en uitstraling. Door het goede voorbeeld te geven in het openbaar gebied willen we ondernemers verleiden mee te investeren in de verbetering van hun eigen vastgoed en de leegstand terug te dringen.
De voorraad bedrijfsruimte is anno 2018: 537.700m2; de leegstand bedrijfsruimte is anno 2018 nog steeds fors: 47.500m2. De kantoren tonen een vergelijkbaar beeld: voorraad anno 2018: 20.800m2. Leegstand kantoren: 5.500m2.
Samen met Dordt Onderneemt en de ROM-D wordt een businesscase uitgewerkt om verloederd, leegstaand en economisch verouderd vastgoed te transformeren naar marktconforme huisvesting.
Fase 3 kent een looptijd van ca. 4 jaar. Voorstel en kredietaanvraag kan derde kwartaal 2019 worden verwacht. Vooruitlopend hierop is met het vroegtijdig vervangen van de verouderde openbare verlichting door op afstand aan te passen ledverlichting, een start gemaakt met het verduurzamen van de kwaliteit van het openbaar gebied.
Dordtse Kil III: de uitgifte op Dordtse Kil III vordert gestaag. Binnenkort wordt voor de laatste kavel in de zuidwesthoek een koopovereenkomst getekend met het reeds gevestigde distributiebedrijf. Er is nog ca. 20 ha beschikbaar (exclusief een onbekend aantal m2ers die door marktpartijen wordt ontwikkeld). De zuidelijke kavel heeft de belangstelling van meerdere partijen en zal waarschijnlijk aan 2 of 3 partijen verkocht worden. Verspreid in het gebied zijn er nog kavels tussen de 5000 en 6000 m2 beschikbaar, maar ook enkele groter dan 1 ha. Anno 2018 bedroeg de voorraad bedrijfsruimte 216.400m2. Hiervan stond anno 2018 ca. 15.400m2leeg.
Anno 2018 bedroeg de voorraad kantoren 4.400m2. Hiervan stond anno 2018 ca. 400m2 leeg.
Aan de Keerweer start de fa Van Twist eind 2019 met de realisatie van een nieuwbouwplan (bedrijfsruimte en kantoor) van ca. 1.000m2. De huidige bedrijfshuisvesting wordt hiermee uitgebreid en de bedrijfsvoering kan hiermee verder worden geoptimaliseerd. Naar verwachting zullen er op deze nieuwe locatie tussen de 10 en 15 personen werkzaam zijn.
Dordtse Kil IV: Samen met enkele gevestigde ondernemers op de Westelijke Dordtse Oever hebben we inmiddels gekozen voor een nieuwe naam voor DKIV: DistriPark Dordrecht; deze wordt op 18 april as bekend gemaakt. Met deze naam wordt vorm en inhoud gegeven waar het nieuwe terrein voor staat: dé locatie voor bedrijven in de logistieke sector, duurzaam in tijd, gebruik en uitstraling. De nieuwe naam is inmiddels gelanceerd op een business event dat samen met de B2B glossy "Dordtse Kil in Business" en de ondernemers en ondernemersverenigingen WD en DOV werd georganiseerd.
De marketing - en uitgiftestrategie van DistriPark Dordrecht zijn gericht op eindgebruikers in de logistieke sector. Hierbij streven we naar korte doorlooptijden, maatwerkoplossingen, duurzaamheid en zoveel mogelijk nieuwe werkgelegenheid. Met deze insteek willen we de Dordtse ambities t.a.v. werkgelegenheid, duurzaamheid, veiligheid en bereikbaarheid reeds aan de voorkant borgen. DistriPark Dordrecht wordt nadrukkelijk geen uitgifte fabriek. We nemen de tijd om het juiste bedrijf op de juiste plek te vestigen. Conform bestemmingsplan biedt DistriPark Dordrecht uitsluitend ruimte aan logistiek bedrijven, variërend in grootte van 1,5 tot 5 ha. De acquisitie is gericht op eindgebruikers, met name om aanloopleegstand te voorkomen. Teneinde de organisatiegraad en de invoering van parkmanagement ook op DistriPark Dordrecht te organiseren maakt de verplichte deelname aan een nog vorm te geven vereniging van ondernemers onderdeel uit van het selectieproces.
Onder aanvoering van Dordt Onderneemt is een acquisitieteam actief en wordt de mark actief bewerkt. Er worden inmiddels gesprekken gevoerd met geïnteresseerde partijen. Ook is gestart met de uitvoering van het bouwrijpmaken van fase 1. Tevens zijn afspraken met Stedin en Evides in voorbereiding inzake de vooraanleg nutsvoorzieningen. Dit moet leiden tot een overeenkomst over de aanleg en de kosten (verdeling en terugverdienen). De planning van het operationeel zijn van kavels en nutsvoorzieningen wordt afgestemd op de beschikbaarheid van de hoofdinfra. Ook is recent gestart met het herzien van de grondexploitatie voor Dorste Kil IV. Het voornemen is deze herziening nog in het tweede kwartaal voor bestuurlijke behandeling aan te bieden.
Vrachtwagenparkeren: zowel vanuit de verschillende deelgebieden als vanuit de marketingstrategie voor DistriPark Dordrecht wordt veel belang gehecht aan de realisatie van een faciliteit voor truckparking. Inmiddels is nut en noodzaak van een dergelijke faciliteit verkennend in beeld gebracht en is de rapportage met stakeholders (Drechtsteden, WD, DOV, bedrijfsleven, HBR en Provincie) besproken. Nut en noodzaak van een vrachtwagenparkeerfaciliteit (onderdeel 8 van de business case WDO) lijkt te worden onderschreven. Een voorstel voor verdiepend onderzoek naar nut en noodzaak van een dergelijke voorziening wordt in Q2 aangeboden. In dit onderzoek naar nut en noodzaak worden eveneens mogelijke locaties, businesscases en in interesse vanuit de markt onderzocht.
Een subsidieaanvraag voor de realisatie van een faciliteit voor vrachtwagenchauffeurs is inmiddels gehonoreerd door de EU. Deze subsidie bedraagt ca. € 880.000. Definitieve besluitvorming om een truckparkingfaciliteit al dan niet te realiseren wordt na afronding van het verdiepend onderzoek aangeboden. Streven is om begin derde kwartaal 2019 nader te rapporteren over de bevindingen van het onderzoek.
Handhaving handhaving blijft een issue en wordt in zijn algemeenheid als te beperkt ervaren. Inmiddels zijn we samen met de BI-zonebesturen gestart met een inventarisatieronde waaruit een generieke oplossingsrichting voor de gehele WDO uit moet voortkomen. Binnen de WDO is een scherpere focus op veiligheid en beperking van de (ondermijnende) criminaliteit. Voorstellen dienaangaande staan gepland voor het tweede kwartaal 2019.
Landbouwweg: inmiddels is het overleg met bewoners en ondernemers rond de landbouwweg weer opgestart. Doel is om met elkaar (bewoners en agrariërs) een gemeenschappelijk gedragen oplossing van de laatste schakel van de landbouwweg te vinden. Deze laatste schakel moet het voor (zwaar) landbouwverkeer mogelijk maken om zoveel mogelijk zonder hinder voor omwonenden vanuit de Biesbosch de Kiltunnel te bereiken. Rond de zomer van dit jaar verwachten wij hiertoe een voorstel in te brengen.
Duurzaamheid: de afgelopen jaren zijn grote stappen gezet op het gebied van de duurzame energieopwekking in de WDO. De eerste ronde "Zon op bedrijfsdaken" heeft subsidie opgeleverd voor 57.000 zonnepanelen. In de loop van dit jaar komen de meeste van deze panelen op de daken. In de tweede ronde "Zon op Bedrijfsdaken" is in het najaar van 2018 voor nog eens ruim 30.000 zonnepanelen subsidie aangevraagd. Op de voormalige vuilstort Transberg is een grote zonnecentrale gerealiseerd met 22.000 zonnepanelen. Zowel op bestaande als nieuwe daken liggen nog volop kansen voor een verdere uitbreiding van het aantal zonnepanelen. Voor de bestaande daken is een derde ronde "Zon op Bedrijfsdaken" in voorbereiding.
Per 1 januari 2019 is de informatieplicht energiebesparing voor bedrijven in werking getreden. Uiterlijk 1 juli 2019 moeten bedrijven die onder deze regeling vallen bij het bevoegd gezag melden of ze voldoen aan de energiebesparingsplicht uit de wet milieubeheer. Samen met de Omgevingsdienst kijken we naar de communicatie over, en de handhaving van deze nieuwe regeling.
Naast de hier genoemde projecten spelen op het gebied van duurzaamheid en energietransitie nog een aantal andere onderwerpen waaronder: verbetering betrouwbaarheid monitoring energiegebruik; duurzaamheid in de openbare ruimte; capaciteit elektriciteitsinfra; waterstoftankstation DKIV en duurzaamheidsinventarisatie DKI, II en AW-W in samenwerking met OZHZ en Hogeschool Inholland en circulaire economie. Borging en bewaking van de duurzaamheidsambities is in handen van een dedicated aan de WDO verbonden duurzaamheidscoördinator.
Infra: Rijkswaterstaat is de realisatie van het project A16-N3 gestart. Het zwaartepunt van de uitvoering ligt in 2019 en 2020. Door middel van nieuwsbrieven, websites en persoonlijk contact worden ondernemers en bewoners op de hoogte gebracht van de werkzaamheden.
De aanleg van de gemeentelijke hoofdinfrastructuur is op 1 januari 2019 gestart met het aanbrengen van de voorbelasting (1 april 2019 klaar). In 2019 wordt ook het overige grondwerk in het projectgebied uitgevoerd. Na de voorbelastingsperiode kan omstreeks april 2020 de feitelijke aanleg van wegen, fietspaden en ondergrondse infra starten. In 2019 worden hiertoe de uitvoeringsontwerpen afgerond en aanbestedingen gestart. Het projectgebied beslaat ongeveer 3,5 kilometer in lengte, met diverse nieuwe en aan te passen wegen en fietspaden en is opgedeeld 15 deelprojecten met ieder een eigen deelplanning. Volgens de huidige planning wordt omstreeks Q3 2021 het gehele projectgebied opgeleverd. Daarmee is sprake van enige vertraging ten opzichte van de originele planning waarbij oplevering eind 2020 werd verwacht. Oorzaak van deze vertraging is het langer moeten wachten op de Raad van State uitspraak. De komende 2 jaar wordt de planning scherp bewaakt en wordt getracht deze verder te optimaliseren, bijvoorbeeld door een eerdere ingebruikname van onderdelen mogelijk te maken wanneer dit vanwege een gronduitgifte gewenst is. De bereidheid tot deze vorm van "maatwerk" wordt ook in de acquisitiegesprekken meegenomen. De voorbelastingsperiode duurt één volledig jaar en is reeds geoptimaliseerd. In 2019 wordt ook het overige grondwerk in het gehele projectgebied uitgevoerd. Na de voorbelastingsperiode kan in 2020 de feitelijke aanleg van de wegen, fietspaden en ondergrondse infrastructuur starten. Het projectgebied beslaat ongeveer 3,5 km in lengte, met diverse nieuwe en aan te passen wegen en fietspaden, en is derhalve opgedeeld in 15 deelprojecten met ieder een eigen deelplanning.
Met de start en einde van de voorbelasting als uitgangspunt is een nieuw totaalplanning opgesteld. Deze houdt in dat in het tweede (deels derde) kwartaal van 2021 alle deelprojecten in het gehele projectgebied volledig worden opgeleverd. Daarmee is er sprake van enige vertraging ten opzichte van de originele planning van eind 2020, voornamelijk vanwege het moeten wachten op de raad van state uitspraak. De vaste periode van één jaar voorbelasting beperkt de mogelijkheden om significant op deze planning in te lopen.
Wat gaan we nog doen?
Activiteit | Fase | Planning | Benodigd Krediet |
Projectmanagement | Voorbereiding | 2019 - 2020 | 185.000 |
N3-A16: Uitvoering geven aan samenwerkings-overeenkomst RWS en gemeente realisatie infrastructuur RWS. | Uitvoering | 2019 - 2021 | 3.300.000 |
Hoofdinfra fase 1/ N3-A16: | Uitvoering | 2019 - 2021 | 14.000.000 |
Ontwikkeling DK IV: | 2018 - 2028 > | 37.319.000 | |
Herstructurering DK I en II: professionalisering parkmanagement, stimulering vastgoed-herontwikkeling, aanbieden energiescans, opstellen programma duurzaamheid en voorbereiden uitvoering | Voorbereiding | 2019> | PM |
Uitvoering | ? | 12.500.000 | |
Truckparking: | PM | ||
Berekende rente en kostenstijging | PM | ||
Totaal geraamd benodigd budget | 67.304.000 | ||
Totaal beschikbaar budget | 67.304.000 |
Maatregelen WDO met "onrendabele top": | (BC WDO) | ||||
2009 | 2014 | 2019 | |||
V | Plan en voorbereidingskosten | 1.000.000 | 3.400.000 | ||
1 | Knooppunt A16 / N3 | 3.300.000 | 5.600.000 | ||
2 | Nieuwe aansluiting A16 / ontsluiting Dordtse Kil IV | 15.000.000 | 32.400.000 | 23.600.000 | |
Toerekenbare hoofdinfra aan DK IV | 15.252.000 | ||||
3 | Bodemsanering vm woonwagenlocatie | 3.000.000 | |||
4 | Aanleg Westelijke ontsluiting | 4.000.000 | 2.000.000 | 2.100.000 | |
5 | Zeehaven Sok II | 13.000.000 | 3.000.000 | 885.000 | |
6 | Zoneren en herstructureren DK I en II | 13.000.000 | 13.000.000 | 13.000.000 | |
7 | Versneld ontwikkelen DK IV | 7.000.000 | |||
8 | Truckparking | 2.000.000 | |||
Totaal investeringen: | 57.000.000 | 54.700.000 | 63.837.000 | ||
Dekking WDO partners | |||||
Bijdrage Rijk | 17.000.000 | 17.000.000 | 17.000.000 | ||
Bijdrage provincie ZH | 8.000.000 | 8.000.000 | 9.700.000 | ||
HBR | 10.000.000 | ||||
Subsidie recreatieve fietsroute | 400.000 | 209.153 | |||
Dekking WDO gemeente Dordrecht | |||||
Saldo grondexploitatie Dordste Kil IV (NCW 1-1-14) | 18.000.000 | 21.200.000 | |||
Saldo grondexplotiatie Zuidwesthoek DKIII (NCW 1-1-14) | 3.000.000 | 3.900.000 | |||
Grondopbrengst Dijkverzwaring | 1.000.000 | ||||
Reserve Strategische Investering I-E01 | 1.800.000 | 1.800.000 | |||
Bijdrage uit Algemene reserve grondbedrijf | 22.000.000 | ||||
Dekking hoofdinfra uit grondexploitatie | 15.252.000 | ||||
Totaal dekking: | 57.000.000 | 52.300.000 | 65.961.153 | ||
Saldo investeringen - dekking | -2.400.000 | 2.124.153 |
Wat hebben we al gedaan?
Tot nu toe gerealiseerd
Van de 8 maatregelen uit de businesscase zijn er 2 afgerond; De bodemsanering van het Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III en de westelijke ontsluiting zijn inmiddels gerealiseerd. Met RWS is de afgelopen jaren gewerkt aan de voorbereiding van de verkeersknoop N3/A16 en de ontsluiting van Dordtse Kil IV (en de overige gebieden in de WDO) op de A16. Alle voorbereidingen voor de ontwikkeling van Dordtse Kil IV zijn getroffen. Deze projecten zijn na de positieve uitspraak van Raad van State inzake de bestemmingsplannen inmiddels in uitvoering.
Met HbR is een samenwerkingsovereenkomst gesloten. HbR neemt de ontwikkeling en exploitatie voor eigen rekening en risico van de Dordtse zeehaven op zich.
Totaal Reservering (dekking) | Totaal | |
Uitgaven | ||
128.313.000 | 61.009.000 | |
Totaal budget nog beschikbaar (restant reservering) | 67.304.000 | |
Bestedingen: | ||
Projectmanagement | € 3.215.000 | |
Hoofdinfra DK IV | € 9.600.000 | |
Knoop N3-A16 | € 2.300.000 | |
Bodemsanering voormalige woonwagen-locatie | € 6.372.000 | |
Aanleg westelijke ontsluiting | € 2.100.000 | |
Ontwikkeling Zeehaven (SOK II) | € 885.000 | |
Herontw. DK I en II | € 500.000 | |
Ontwikkeling DK IV | € 35.981.000 | |
Truck Parking | € 56.000 | |
€ 61.009.000 |
Communicatie
Na de zomer is de versnelling gezet op de uitvoering en daarmee ook op de communicatie daarover. In oktober heeft de gemeente het startmoment voor de ontwikkeling van Dordtse Kil IV gemarkeerd. Wethouder Burggraaf heeft een drone bestuurd en over het gebied laten vliegen waarmee de contouren van de verlengde Aquamarijnweg zichtbaar werden gemaakt. Het startmoment kreeg veel aandacht in de lokale pers. In oktober ook aandacht voor de duurzaamheidsresultaten van de Westelijke Dordtse Oever: de zonneweide van TP Solar met 22.000 zonnepanelen en de duurzame slimme verlichting op Dordtse Kil I, II en Amstelwijck west. Bewoners en bedrijven worden geïnformeerd over de ontwikkelingen op de WDO door middel van periodieke nieuwsbrieven. In januari heeft minister Van Nieuwenhuizen op uitnodiging van Rijkswaterstaat de eerste paal voor de A16/N3 geslagen. Een moment dat veel aandacht heeft gegenereerd voor de Westelijke Dordtse Oever en de bereikbaarheid van Dordrecht. Met RWS/Boskalis zijn afspraken gemaakt om mogelijke hinder ten gevolge van de werkzaamheden aan de N3/A16 vooraf door middel van nieuwsbrieven en websites aan bewoners en ondernemers vooraf kenbaar te maken zodat men hierop kan anticiperen. Boskalis heeft bovendien een informatiepunt ingericht waar ondernemers en bewoners maandelijks meer specifieke vragen kunnen stellen. Naast RWS/Boskalis informeert ook de gemeente Dordrecht uiteraard ook zelf via haar eigen kanalen (websites, nieuwsbrieven en persoonlijk contact). Ook de websites van de BIzones worden ingezet. Tenslotte vindt er lokale en Drechtstedelijke afstemming van de vele infrastructurele werkzaamheden plaats om te voorkomen dat Dordrecht om enig moment onbereikbaar zou worden. Recent is hiertoe eveneens het project Dordrecht Bereikbaar opgezet.
Voor de interne communicatie hebben we een WDO-leesmap in voorbereiding waarmee college en raad om de twee maanden op de hoogte worden gesteld van alle communicatie die aan de ondernemers en bewoners wordt verspreid.
Uitwerking huisstijl
De uitwerking van de huisstijl van de Westelijke Dordtse Oever is voor een belangrijk deel afgerond. Er zijn formats voor nieuwsbrieven (ondernemers en bewoners), een powerpointpresentatie en voor factsheets. Er is ook een informatiemap ontwikkeld. Het kaartmateriaal is nagenoeg klaar.
Naamgeving
Er is een traject opgestart om te komen tot een aanpak voor een nieuwe naam voor het nieuwe bedrijventerrein en voor de Westelijke Dordtse Oever in zijn geheel. Daarvoor is bij specialisten en bij ondernemers een peiling gedaan. Uit de peiling bleek dat er voor de verandering van huidige namen van de bedrijventerreinen geen draagvlak bestaat. Ook was er onvoldoende behoefte om de naam Westelijke Dordtse Oever te veranderen. Voor een nieuwe naam voor Dordtse Kil IV was wel animo. Samen met vertegenwoordigers van de ondernemers van de WDO, Dordrecht Marketing en specialisten op het vlak van positionering van de logistieke markt en bedrijventerreinen, is er een nieuwe naam voorgesteld die voldeed aan de voorwaarden. De voorwaarden waren: Dordrecht in de naam, ook duidelijk in het Engels, functie van het gebied duidelijk weergeven. De nieuwe naam DistriPark Dordrecht is neergelegd in het WDO platform en positief ontvangen.
Marketingcommunicatieplan
Op basis van de marktanalyse en het acquisitieplan van extern bureau Arcus is een strategisch marketingcommunicatieplan in ontwikkeling en nagenoeg afgerond. In dit plan:
- doelen en richting.
- naamgeving en uitwerking in huisstijl: het ontwerpbureau heeft op basis van de huisstijl WDO een huisstijl voor DistriPark gemaakt, met daarin een logo en grafische elementen, format voor een brochure en een factsheet, een powerpointpresentatie en een ontwerp voor de website van DistriPark. De website wordt gebouwd door een externe partij.
- Storyline: wat is het verhaal van DistriPark Dordrecht. Dit verhaal is de onderlegger voor de communicatieboodschappen. In opdracht gemaakt door DEAL!
- De contouren van het acquisitieplan zijn nagenoeg afgerond. Vorm en inhoud, marktbenadering van het definitieve acquisitieplan is inmiddels extern uitgezet en zal naar verwachting in het tweede kwartaal worden opgeleverd.
- communicatiekaders en –aanpak.
- marketingcommunicatiemiddelen uitwerking.
- kalender.
Communicatie naar bewoners
Gebleken is dat de bewoners van de Wieldrechtse Zeedijk en Rijksstraatweg grote impact ervaren van de werkzaamheden. Zorgvuldige en tijdige communicatie is erg belangrijk gebleken evenals goed omgevingsmanagement. Er is hierop vanuit de gemeente stevig ingezet en we hebben hierin een initiërende, signalerende en verbindende rol gespeeld. Daarvoor zijn gesprekken, overleggen en brieven ingezet. In december zijn de bewonersnieuwsbrieven huis-aan-huis verspreid met daarin onderwerpen als; start Dordtse Kil IV, gemeentelijke werkzaamheden op Dordtse Kil III en voor Dordtse Kil IV, werkzaamheden Rijkswaterstaat, verslag van de gebiedsinformatiemarkt, trillingsonderzoek landbouwverkeer, oproep bewonersoverleg en duurzaamheidsonderwerpen.
Communicatie naar ondernemers
In december zijn de ondernemersnieuwsbrieven verspreid met daarin informatie over start Dordtse Kil IV, gemeentelijke werkzaamheden op Dordtse Kil III en voor Dordtse Kil IV, werkzaamheden Rijkswaterstaat, verslag van de gebiedsinformatiemarkt, files op de Mijlweg, ondernemersnieuws: PostNL en duurzaamheidsonderwerpen. De factsheets voor de verschillende bedrijventerreinen zijn geactualiseerd en opnieuw uitgebracht.
Buiten naar binnen halen
Er wordt wekelijks (of dagelijks indien nodig) gemonitord wat er op sociale media gezegd wordt over de Westelijke Dordtse Oever. Dit is vooral ingezet om de kritiek, vragen en verwondering vanuit de omgeving goed in kaart te brengen, zodat daar met opvolgingsacties en communicatie goed op ingespeeld kan worden.
Financiën en risico's
Actuele raming en dekking
Het totale geschatte investeringsvolume in het gebied Westelijke Dordtse Oever bedraagt naar schatting minimaal € 400 miljoen. Hiervan neemt, volgens de huidige ramingen, de gemeente ca. € 128,4 miljoen voor haar rekening. Een groot gedeelte van deze gemeentelijke investering wordt weer gedekt door de grondopbrengsten (Dordtse Kil IV en Zuidwesthoek Dordtse Kil III).
Alle overige investeringen worden gedaan door derden. Onder investeringen door derden verstaan we de investeringen door HbR in het zeehavengebied, de investering van Rijkswaterstaat in de ontsluiting van de WDO, de verbreding- en versterking van de Kildijk door het Waterschap maar ook de investeringen door private partijen in de Zeehaven, investeringen in particulier vastgoed op Dordtse Kil I, II en in Amstelwijck en de in de windmolens in Dordtse Kil IV.
Liquiditeitenplanning
Risico's en beheersmaatregelen
# | Risico's | Beheersmaatregel |
1 | Westelijke Dordtse Oever, geconsolideerd risico: Risico voor afwijkingen in kosten, opbrengsten, uitgeefbaar gebied, programma en looptijd. Op 23 september 2014 heeft de raad met raadsbesluit 1260913 ingestemd met de ontwikkeling van Dordtse Kil IV, de uitvoering van een achttal maatregelen binnen de WDO en de bijbehorende risico's. Het gewogen risicoprofiel voor Dordtse Kil IV bedraagt:
| De projectorganisatie “Westelijke Dordtse Oever” is er qua capaciteit en bemensing op ingericht om te kunnen sturen op planning, kwaliteit, financiën en risico’s. Twee keer per jaar worden de risico’s geïnventariseerd, geanalyseerd en geactualiseerd. Binnen diverse overlegvormen wordt bepaald welke actie op welk moment gewenst is en wordt via de stuurgroep afgestemd met de portefeuillehouder. |
Kaders en uitgangspunten
In de allerlaatste analoge versie van het projectblad (Begroting 2018) kunt u alle relevante achtergrondinformatie tot 1-1-2018 teruglezen. Hieronder treft u links aan naar de overzichten met betrekking tot scope, programma en voorgaande besluitvorming.
Scope
Doel Businesscase WDO: een versnelde ontwikkeling en start realisatie (voor 2020) van het bedrijventerrein op de locatie Westelijke Dordtse Oever, overeenkomstig de businesscase WDO.
Dit project voorziet in een alternatieve locatie voor het bovenregionale bedrijventerrein, dat oorspronkelijk in de Hoekse Waard gerealiseerd zou worden.
De Businesscase WDO uit 2009, 8 maatregelen: | Financieel tekort € 57 mln: | ||
1. Aanpak verkeersknoop N3/A16 door Rijkswaterstaat | € - | ||
2. Ontsluiting DK IV | € 15 mln | ||
3. Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West | € 13 mln | ||
4. (Her)ontwikkeling Zeehavengebied | € 13 mln | ||
5. Westelijke ontsluiting bedrijventerreinen | € 4 mln | ||
6. Bodemsanering Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III | € 3 mln | ||
7. Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV | € 7 mln | ||
8. Vrachtwagenparkeren | € 2 mln |
Financieel tekort: € 57 miljoen Op 20 april 2009 is een bestuurlijke overeenkomst bedrijventerrein "de Westelijke Dordtse Oever" gesloten tussen het Rijk, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en de gemeente Dordrecht. Hierin is onder andere vastgelegd hoe elke partij financieel bijdraagt in het financieel tekort:
Dekking:
- Ministerie van EZ: € 17 miljoen
- Provincie Zuid-Holland: € 8 miljoen
- Havenbedrijf Rotterdam: € 10 miljoen
- Gemeente Dordrecht: € 22 miljoen*
* Deze 22 miljoen wordt gedekt uit het positieve resultaat op de grondopbrengsten uit de grondexploitatie Dordtse Kil IV.
Programma
KPI's/Projectresultaten | Oorspronkelijke programmering | Huidige programmering | Gerealiseerd | Status |
Bruto oppervlakte bedrijventerrein | 700 ha. | 700ha. | ||
Herstructurering bestaande bedrijventerrein: | ||||
DK I, II en Amstelwijck | 13 ha | 13 ha | 7 ha, inclusief de recente ontwikkeling waarbij 5 ha van de Drechtwerklocatie wordt her ontwikkeld. | |
Zeehavengebied (incl. Louterbloemen) | Zelf ontwikkelen van de Zeehaven 144 ha | HbR ontwikkelt en exploiteert de Zeehaven 144 ha | ||
Bedrijventerrein in ontwikkeling: | ||||
DK III | 72 ha | 72 ha | 46 ha, inclusief de recente uitgifte van ruim 5 ha. in de Zuidwest hoek van Dordtse Kil III. De 26 nog uitgeefbare hectares is inclusief ca 4 ha bij private partijen met grondposities. | |
Bedrijventerrein nog te ontwikkelen: | ||||
DK IV | bruto 100 ha | Circa 70 ha | ||
Andere KPI’s: | ||||
Vrachtwagen Parkeren | Truckparking vooraf | Truckparking als potentieel onderdeel parkmanagement. Aanpak overlast DK I en II | Aanpak overlast DK I en II | |
Realisatie knooppunt N3-A16 | 2016-2018 | 2018-2020 | Voorbereiding en aanbesteding gestart | |
Start uitgifte DK IV in 2018 | 3 ha/jaar | 3 ha/jaar | ||
Toename werkgelegenheid (arbeidsplaatsen) | 2.000 | 2.000-2800 | ||
Op schema | ||||
Mogelijk vertraging | ||||
Vertraagd t.o.v. vorige planning |
Voorgaande besluitvorming
Orgaan | Datum | Zaaknummer | Besluit |
Raad | 30-11-2010 | Herlabelen reserve economische structuurversterking naar reserve WDO en beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van 750.000 | |
Raad | 30-8-2011 | Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet DK IV van 1.850.000 | |
College | 25-9-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 5-12-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 26-2-2013 | RIB realisatie WDO-pakket en inzet onderhandelingen | |
Raad | 3-6-2013 | Infrastructuur en DK IV: Extra kosten knooppunt A16/N3 | |
Raad | 25-6-2013 | Infrastructuur en DK IV | |
Raad | 23-9-2014 | 1324138 | Instemmen VO hoofdinfrastructuur en voorbereidingskrediet; geen wensen en bedenkingen op ROK RWS; mbt DK IV, instemmen met Stedenbouwkundig plan, vaststellen GREX, instemmen start MER en verwerving resterende gronden; vaststellen startnotitie Kwaliteitsimpuls DK I, II en Amstelwijck-West fase inclusief krediet; mbt ontwikkelstrategie WDO, vaststellen organisatorische en programmatisch kaders WDO, verstrekken krediet inrichten programmamanagement; geheimhouding bekrachtigen GREX en financiën. |
College | 19-5-2015 | 1425501 | Instemmen met beantwoording zienswijzen op Notitie reikwijdte en detailniveau MER DK IV en N3/A16; raad informeren over de beantwoording door middel van een RIB. |
College | 10-11-2015 | Instemmen met de voorontwerpbestemmingsplannen DKIV en A16/N3, inclusief de ontwerp MER, en deze vrij te geven voor inspraak; de raad te informeren over de voortgang van het programma Westelijke Dordtse Oever, de voorontwerpbestemmingsplannen en het ontwerp van het milieueffectrapport (RIB, besproken in de raad op 17-11-2015 en 15-12-2015). | |
Raad | 10-1-2016 | Geen wensen en bedenkingen te uiten inzake overeenkomst met HBR ter afronding projectfase Havensamenwerking; het project Havensamenwerking af te sluiten en het restantkrediet ad € 1,8 miljoen in de reserve SI-WDO beschikbaar te houden voor de overige WDO maatregelen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief inzake Programma Duurzaamheid WDO. De raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief Energie-infrastructuur Dordtse Kil IV; de raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 18-8-2016 | Verstrekken van krediet voor het programma Westelijke Dordtse Oever: een krediet beschikbaar te stellen van € 1.700.000 voor het programma Westelijke Dordtse Oever; dit krediet te dekken uit de hiervoor bestemde reserve strategische investeringen WDO, SI-E01; als gevolg van beslispunten 1. en 2. de begroting te wijzigen conform bijgevoegde begrotingswijziging met nummer 216018; raad heeft op 18 aug ingestemd met het kredietvoorstel. | |
Raad | 14-2-2017 | Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voornemen van het college om de minister van Infrastructuur en Milieu te verzoeken het bestemmingsplan “Dordtse Kil IV” op te nemen in de 15e tranche van de Crisis- en herstelwet. | |
Raad | 14-2-2017 | RIB Ontwerp Chw bestemmingsplan DKIV, ontwerp bestemmingsplan Rijksweg A16/N3 en ontwerp MER | |
Raad | 28-6-2017 | 1946374 | Vaststellen bestemmingsplannen Chw Dordtse Kil IV en rijksweg A16-N3 |
Raad | 26-9-2017 | 2014653 | Vaststellen bijgestelde grondexploitatie Dordtse Kil IV en verlenen krediet €2 miljoen eerste betaling RWS A16-N3. |
Raad | 19-6-2018 | 2131125 | Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet realisatie hoofdinfrastructuur WDO – Dordtse Kil IV |