Doelstelling 3: Digitalisering en kanaalsturing: digitale zelf service waar het kan, persoonlijk waar het moet.
Inleiding Begroting 2018:
We willen het voor inwoners en ondernemers zo makkelijk mogelijk maken om digitaal hun zaken te regelen. We sluiten aan op landelijke ontwikkelingen en nemen deel aan nieuwe initiatieven. Voor diegenen die niet kunnen meekomen in de digitale wereld bieden wij persoonlijk contact.
Hieronder volgen de activiteiten bij deze doelstelling.
We nemen deel aan de landelijke pilots digitalisering.
Begroting 2018:
Het RDW organiseert in 2018 een landelijke pilot waarbij de inwoners digitaal hun rijbewijs kunnen aanvragen en laten thuisbezorgen. Daarnaast gaan we nieuwe opties voor digitale identificatie in een landelijke pilot testen, zoals Idensys.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De pilot voor het digitaal aanvragen van rijbewijzen is eind 2018 gestart. Het RDW evalueert medio 2019 de pilot. De ontwikkeling van Idensys is gestopt. Samen met Bureau Drechtsteden neemt Dienstverlening Drechtsteden deel aan een landelijke werkgroep over de ontwikkeling van identificatie middelen. Dit leidt mogelijk in 2019 tot nieuwe middelen.
We helpen inwoners die moeite hebben hun weg te vinden in de digitale wereld.
Begroting 2018:
We begeleiden inwoners bij het gebruik van het digitaal loket. Daarnaast ontwikkelen we samen met de Bibliotheek AanZet, Bureau Sociale Raadslieden, MEE Drechtsteden en het Sociale Team beleid om digibeten te helpen.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Dienstverlening Drechtsteden heeft de verbinding gelegd met de genoemde partijen en een eerste opzet gemaakt voor een gezamenlijk beleid van digitaal minder vaardigen. Dit leidt begin 2019 tot concrete acties, zoals: Starten met aan de voorkant signaleren van klanten die digitaal minder vaardig zijn en doorverwijzen naar de bibliotheek. Hier worden zij op weg geholpen (opgeleid) om hun digitale vaardigheden te verbeteren. Daarnaast leggen we de verbinding met het inclusief beleid van Dordrecht.
We vernieuwen de gemeentelijke website.
Begroting 2018:
We richten de nieuwe website in op basis van toptaken. Hierdoor kunnen inwoners en ondernemers snel de juiste informatie vinden en zaken regelen. Daarbij wordt de website zo ingericht dat de meest gevraagde onderwerpen van dat moment (de zogenaamde toptaken) snel te vinden zijn.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De gemeentelijke website is vernieuwd en opgeleverd in juni 2018. De website is ingericht op basis van toptaken waardoor inwoners en ondernemers sneller de juiste informatie kunnen vinden en zaken kunnen regelen.
We bieden meer producten digitaal aan.
Begroting 2018:
In 2018 maken we het mogelijk dat de inwoner digitaal een melding huwelijk of de geboorteaangifte (indien de wetgeving hierop is aangepast) kan doen.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Voor de dienst huwelijk zijn wij afhankelijk van de ontwikkeling bij onze vaste leverancier. De ontwikkeling hiervan heeft vertraging opgelopen. Deze ambitie is daarom doorgeschoven naar 2019. Tevens kijkt dienstverlening naar alternatieve aanbieders voor deze specifieke dienst. Voor wat betreft geboorteaangifte is de wet niet aangepast, de ambitie tot digitaliseren vervalt daarmee tot de wet is aangepast.
We verbeteren de digitale dienstverlening.
Begroting 2018:
We brengen de online-klantreis van de 5 grootste producten, waaronder het doorgeven van een verhuizing en het aanvragen van een uittreksel, in beeld. De uitkomsten uit die klantreis gebruiken we om de digitale dienstverlening te verbeteren. Daarnaast verbeteren we de digitale aangifte overlijden.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Deze activiteit is als gevolg van de inzet op de implementatie van het KZA (Klant-, Zaak-, Archiefsysteem) slechts deels gerealiseerd. Optimalisatie moet nog plaats vinden. De planning is om dit in het eerste kwartaal van 2019 alsnog te realiseren.